
i

THE VIEWS EXPRESSED MUST 
REPRESENT THOSE OF MANAGEMENT
Radio Ownership and its Impact on Political Speech in Uganda



ii

Published by:

(C) African Centre for Media Excellence

For more information contact:
African Centre for Media Excellence (ACME)
Plot 124 Nanjala Road, Soya-Bunga
P. O. Box 11283 Kampala
Tel: +256 392 731 067
Fax: +256 392 254 167
Email: info@acme-ug.org
Website: www.acme-ug.org

Layout and Printing

Graphic Mutations Ltd., Kampala (U)
Tel: +256 414 691 238 / 752 436 317
Email: graphicmutations@gmail.com



iii

Acknowledgement

This study was conducted and by George W. Lugalambi (Ph.D), Bernard Tabaire, 

and Peter Nyanzi. The project was supervised by Peter G. Mwesige (Ph.D). 

We would like to thank Freedom House for supporting the study and the printing of 

this report. We would also like to thank the Uganda Communications Commission 

and FM radio station owners who agreed to be interviewed for their co-operation 

and support.



iv

Contents

Introduction .................................................................................................  1

Objectives of the study ................................................................................  1

The approach ..............................................................................................  2

Access to radio during political campaigns ...............................................  3

The space for critical political discourse .....................................................  7

The role of regulation  .................................................................................10

Conclusion: Implications for media freedom and political speech ...........12

References  ..................................................................................................17

About ACME  ................................................................................................36



1

Introduction

The question of who owns the media has in recent years become a growing 

subject of debate and contention in Uganda. The need to address this question 

gained greater urgency during the 2011 elections as it emerged that access to 

radio, in particular, appeared to be influenced by political considerations rather 

more explicitly than at other times and in previous elections. While this is a long-

suspected trend in state-owned media and in the nominally public broadcasting 

sector, the concern now is that the same trend seems to have developed 

among privately-owned radio stations. In the run-up to the presidential elections 

in February 2011, an elections coverage survey by MEMONET of 10 radio stations 

across the country showed that the NRM’s presidential candidate and incumbent, 

Yoweri Museveni, received far more coverage than his six opponents. 

At a more fundamental level, some have gone as far as to argue that the 

problem starts with licensing. They allege that perceived government opponents 

and critics have deliberately been denied licences to operate broadcasting 

stations especially radio. 

This concern has been triggered by a number of incidents in which opposition 

candidates and politicians complained that certain radio owners in various parts 

of the country had denied them access to the airwaves apparently because of 

their political positions. Yet, the debate surrounding this issue has hitherto been 

based largely on conjecture, on taken-for-granted assumptions about political 

discrimination, and on he-said-she-said accusations traded among vocal victims, 

owners or managers of the offending stations, and the Uganda Communications 

Commission (UCC), which is the industry regulator that has since subsumed the 

functions of the previously autonomous Broadcasting Council. 

Objectives of the study

The foremost objective of this exploratory study was to establish whether political 

considerations, in whatever form, have come into play in the award of broadcast 



2

licences or allocation of frequencies and in decisions to grant or deny different 

interested parties time on air. If this is the case: What is the extent of the alleged 

practices? What form do they take? Under what circumstances have the claims 

of discrimination emerged? Who is affected? What are the ramifications? What 

are the implications for media freedom and democracy in general? This study 

inquired into the claims of political discrimination in accessing radio time by 

eliciting concrete evidence and verifying the claims. 

The approach

First, we obtained from UCC the latest record of broadcast ownership which 

reflected the position as of March 2011. All broadcast operators must be 

legally registered entities (companies, non-governmental organisations, public 

institutions) before they are issued with licences and allocated frequencies. 

The register of licensed broadcasters provides detailed information including 

the names of the stations and their owners or contact persons, their addresses, 

and the assigned frequencies. Whereas some stations may well be registered 

under proxies, the list of owners is a generally reliable record of ownership. The 

list was therefore a useful starting point and a necessary but not, on its own, 

a sufficient reference point for determining the likely political affiliations of the 

different station owners.

Second, we tracked media reports to establish incidents of alleged denial of 

radio airtime during the 2011 national election season that started with the 

official nomination of presidential candidates in late October 2010. Where 

possible, these reports were double-checked through follow-up interviews with 

the ‘victims’ and ‘perpetrators’ in order to verify the claims. 

Third, we conducted interviews with selected radio managers/owners in order to 

determine, to the extent possible, whether their political orientations in any way 

shaped the editorial decisions they or their staff made about the political content 

of the programmes or messages they aired about the 2011 national elections. 

Just by studying the official register of licensed broadcasters, it was possible to pick 

out some of the familiar figures and in such cases fairly easy to form judgements 



3

about the potential effects of their political affiliations on the editorial decisions 

of the stations they owned. In general, we validated our judgements by speaking 

to radio managers/owners selected from a geographically representative 

sample of radio stations located in all regions of the country. We also made it a 

point to speak to the managers/owners of radio stations that were named in the 

media reports about complaints of discriminatory behaviour towards opposition 

politicians.    

Lastly, we used the evidence to answer several larger questions about media 

freedom in Uganda. These questions included issues of access, pluralism, 

independence, diversity, criticism and dissent, regulation, as well as voice and 

representation.  

Access to radio during political campaigns

On January 17, 2011, the lawyer representing Forum for Democratic Change 

(FDC) presidential flag bearer Kizza Besigye wrote to the Uganda Broadcasting 

Corporation (UBC) indicating that the candidate intended to sue the broadcaster 

for reneging on the contract to run his campaign adverts. The lawyer said in the 

complaint:

According to our instructions, our client, through his media booking 
agents, contracted your corporation by making bookings and 
paying for the airing by your corporation of television and radio 
adverts for purposes of promoting his campaign/programmes. 
We have been advised that a total of UGX 19,859,000/= was 
received by your corporation pursuant to the said contract. 
The said adverts, which were provided by our client’s agents to 
officials of your corporation, were to run between 4th December 
2010 and 4th January 2011.

Our client has conducted comprehensive media monitoring 
in a value-for-money audit and has found that in spite of your 
corporation accepting payments to air an agreed number 
of adverts on UBC Television, Mega FM and Star FM as well as 
your legal obligations under the Presidential Elections Act, only 
a small fraction of the agreed adverts were aired. No lawful or 
other explanation has been given for this state of affairs to our 
client. Further, attempts by our client’s agents to meet with you to 
resolve this matter have been frustrated by your failure to honor 
appointments agreed with you. As you might imagine, the effect 



4

of your corporation’s unlawful conduct on the campaign efforts 
of our client is negatively colossal, given the faith our client put 
in your ability to deliver owing to the reach of your television and 
radio stations and the limited time frame within which campaigns 
for the said election can be conducted. 

The redresses demanded from UBC for breach of contract and violation of 

Besigye’s human rights included: damages of UShs 2 billion (approx. US$ 800,000); 

a public apology; a written commitment not to violate the candidate’s rights 

again; and immediate broadcast of the material. Our inquiries at the Electoral 

Commission indicated that UBC had refunded Besigye’s deposit. 

According to the FDC communications officer Isaac Mufumba, Kagadi Kibaale 

Community Radio (KKCR), based in the Bunyoro region of western Uganda, 

inexplicably went off-air 15 minutes into a paid-for talk show sponsored by the 

party. The suspicion was that the programme had been deliberately yanked off 

the air. In a political environment laden with conspiracy theories, the sudden 

interruption of the programme could not have been a coincidence. The 

‘mysterious’ stoppage of the programme was attributed to the fact that Mwalimu 

Musheshe, a founder and chairman of Uganda Rural Development and Training 

Programme, a non-governmental organisation that owns the station, was also 

the board chairman of the National Agricultural Advisory Services, a large-scale 

government programme that supports farmers. We asked Jackline Akello, the 

director of programmes at KKCR, to respond to these allegations. Her sentiments 

revealed the frustrations that radio operators too face in dealing with politicians: 

Mr Musheshe is the chairman of Uganda Rural Development 
and Training Programme, the organisation that owns the station, 
but he is not the owner of the station. So, he does not decide 
what goes or should not go on air on KKCR. Indeed Dr Besigye’s 
show on KKCR was supposed to run for one hour from 9 pm but 
our ten-year-old generator developed technical problems. The 
programme thus went off air after 20 minutes, and the problem 
was not solved until after about six hours. We apologized and 
asked him to bear with us as we sort it out. We called in technical 
people to help but they could not sort it out for over six hours and 
by that time obviously Dr Besigye had already left. It is not fair that 
FDC officials would accuse of us of deliberately taking them off 
air when it is the generator that developed technical problems. 
All our programmes for the whole night were affected. 



5

But we are not surprised because politicians often have a 
tendency of giving political explanations to every situation. We are 
the only radio station in Kibaale district that gave Dr Besigye such 
a platform. In fact, as part of our democratization programme, 
we had given each of the four major political parties including 
fiveFDC 30 minutes of free airtime every week over a period of 5 
years (2006-2011) to talk about their programmes. I am surprised 
that Dr Besigye and his officials never mentioned it to the media, 
yet FDC had earlier written to us appreciating it. We have now 
withdrawn the offer because it has been misused. They have 
been using the time to abuse rivals and building their political 
careers instead of using it to build the community, so they will 
now have to pay for the airtime. We think democracy should 
be a way of life for the community and not an individual thing. 
We think democracy is bigger than politicians and any of their 
political organizations. Our airwaves are always open for free to 
children’s programmes, people with disabilities, women and any 
other groups. We do not discriminate on the basis of political 
affiliation.

While KKCR may have been unfairly accused, six other radio stations in Bunyoro, 

namely, Bunyoro Broadcasting Services, King’s Broadcasting Services, Radio 

Kitara, Spice FM, Hoima FM, and Liberty Broadcasting Services, actually denied 

Besigye access to their services. Robert Rukahemura, the programme controller 

at Hoima FM, observed that Besigye was denied access because the managers 

were under instructions not to allow any politician on the radio without clearance 

from the proprietor. He said the workers knew that professionally it was wrong to 

deny anybody access to the radio, but that “this is a business whereby you have 

to comply with the instructions of your bosses.” 

Likewise, Besigye’s appearance on Nakaseke FM in central Uganda was blocked 

in January 2011. Peter Balaba, the station manager, admitted that the radio 

declined to host Besigye because some members of the community were 

uncomfortable with his being featured on the station. Balaba would not reveal 

the details behind the decision.

In Moroto, north-eastern Uganda, Nenah FM ran a few of Besigye’s campaign 

adverts before one of the radio’s directors, Nahaman Ojwe, ordered them off 

the air. In fact, Ojwe was listed on the station’s website (www.nenahfm.com) as its 

executive secretary. He also happened to be the resident district commissioner 

of Moroto since 2007 and, for that matter, essentially a civil servant even though 



6

a political appointee of the president. However, Solomon Baleke, the news editor 

of Nenah FM, insisted that the station was independent and that Ojwe, who 

practiced as a journalist before becoming a political functionary, could not 

deny anybody access to the media.

Then there was the case of NBS FM in Jinja, eastern Uganda, which took Besigye’s 

adverts and money but later declined to air the adverts and subsequently 

returned the money. NBS FM is owned by Nathan Nabeta, who at the time was 

the Member of Parliament (MP) for Jinja East constituency on the ticket of the 

incumbent party, the National Resistance Movement (NRM). He was re-elected 

and is now the chairman of the parliamentary committee on ICT. 

Many leading NRM politicians and NRM-leaning business people own radio 

stations all over the country. Voice of Teso in Soroti in the north-east and Voice of 

Busoga in Jinja in the east are both owned by Mike Mukula, who is the NRM vice 

chairman for eastern Uganda. Mukula contested and won the Soroti Municipality 

seat on the NRM ticket. He admitted that his stations had refused to air Besigye’s 

adverts, arguing that the owner of any business was at liberty to decide whom to 

do business with. Kinkizi FM in Kanungu, in the south-west, is owned by Amama 

Mbabazi, who was then the local MP, security minister, and secretary general of 

the NRM. He was re-elected and is now the prime minister. Rukungiri FM in the 

south-west is owned by the local MP Jim Muhwezi of the NRM. He is a former 

health minister and also represented the area in the last parliament. Super FM 

in Kampala is owned by Peter Sematimba who was then the Local Council III 

chairman on the NRM ticket. Voice of Lango in northern Uganda belongs to 

Felix Ogong, a former minister and local MP for the NRM who was re-elected to 

represent his constituency. The list at the back of this booklet has several other 

owners of FM stations who are directly linked to the current government. These 

include finance minister Maria Kiwanuka (Radio One and Radio Two - Akaboozi); 

junior energy minister Simon D’Ujanga (Radio Paidha); former Museveni legal 

aide Mohammed Omar (Arua One); Museveni’s principal private secretary 

Grace Akello (Joshua FM); Museveni’s chief pilot Ali Kiiza (Radio Kitara); NRM 

MP for Masindi Municipality Ernest Kiiza (Bunyoro Broadcasting Service); NRM 

MP for Kibale Frank Tumwebaze (Rwenzori FM); presidency minister Kabakumba 

Matsiko (Voice of Bunyoro); information minister Mary Karooro Okurut (Crane 



7

Broadcasting Ltd); junior labour minister Mwesigwa Rukutana (Radio Ankole); 

NRM MP for Kitagwenda Nulu Byamukama (Radio Endigyito); and former junior 

housing minister Edward Babu (Metro FM).

The space for critical political discourse

In early 2010, the management of Tropical FM in Mityana, central Uganda, 

abruptly cancelled a one-hour programme that Besigye had booked and paid 

for. The RDC, Nsubuga Bewayo, reportedly ordered the cancellation. To gauge 

the extent to which the general political climate was supportive of critical or 

alternative political voices and dissent from the establishment or official viewpoints, 

we sought the opinions of proprietors and managers of radio stations that were 

not involved in explicit controversial actions involving opposition politicians during 

the last national elections.    

Alex Muluga, the general manager of Kapchorwa Trinity Radio in eastern Uganda, 

said that his station allowed all political groups to disseminate their messages 

regardless of ideology. Although the station was independently owned, he 

conceded that it was widely perceived as a pro-NRM media house. Muluga 

said this misrepresentation had compelled some opposition politicians to not 

even bother to seek airtime on the radio. Moreover, some opposition politicians 

who booked time for sponsored discussion programmes did not show up either. 

According to Muluga, the main problem for the management of the station 

was with the RDC who wanted to make decisions for them regarding who to 

host. The station, we were told, was closely monitored by government officials in 

the district because it transmitted in eight languages and covered most of the 

eastern border region of Uganda including parts of western Kenya. This, Muluga 

said, made the station popular with NRM candidates, which seemed to have 

forced the opposition candidates to opt for other stations in the belief that they 

were more accessible and open to their messages. 

Pastor Joseph Serwadda, the owner of Impact FM, an evangelical broadcaster, 

said that all decision-making was the responsibility of the station’s management. 

“They were in charge of making professional decisions of who to host and what 



8

to air,” he told us. He said that his role was to guide the management on what 

was acceptable and what would not be tolerated, and that he would only step 

in if the managers made serious errors of judgement. It should be noted that as 

convener of the annual New Year prayer meeting, Pastor Serwadda had hosted 

President Museveni, the NRM flag bearer, and prayed for his win at the 2011 

elections. 

At Choice FM in Gulu, northern Uganda, manager Joseph Odwar said that the 

station was independent but required whoever was to go on air to fill out a form 

on which the guest indicated what he or she intended to talk about. If approved, 

the presenter or programme host was then obliged to ensure that the guest 

did not divert from the commitment made on paper. On some occasions the 

authorities demanded recordings of the programmes. So the managers had to 

be careful as the station was once threatened with closure for allegedly “inciting 

violence”. As Odwar pointed out, “Nobody wants his radio station closed down; 

so we had to be careful and the management knew that being shut down 

would mean loss of jobs.” He said, however, that all candidates were free to air 

their views unrestricted but were required to comply with certain conditions.

At Busoga FM in Jinja, eastern Uganda, the manager, Julie Bell, said that all 

political parties were represented on the station’s management team – some 

openly supported the opposition while some were for the NRM. The management 

of the station had the freedom to make professional decisions about what 

political messages to air.

Kasirivu Atwooki, an NRM MP and a former junior minister for lands, has a licence 

to start a radio station registered as Emambya FM. The station will provide a 

commercial service, but he said that he will not tolerate “messages that divide 

the people and create enemies”. No character assassination will be allowed 

because the radio is supposed to promote peace and unity. For Atwooki, the 

disclaimer that “the views expressed do not represent those of management” 

will not work on his station and he will insist that the technicians and journalists he 

employs pay attention to everything that goes on air.

CBS FM, which is owned by the Buganda Kingdom in central Uganda, is the 



9

poster child of what happens when freewheeling discourse collides with the 

state’s version of acceptable speech. The government shut the station down 

in September 2009 at the height of the violent protests that were triggered 

by its decision to stop the Kabaka (king) of Buganda, Ronald Mutebi, from 

visiting a breakaway region of the kingdom. The government contended that 

it acted pre-emptively for security reasons as the Kabaka’s visit was considered 

provocative by some and would have exacerbated the tensions in the area. 

In the ensuing conflict, the government alleged that CBS had incited the riots 

with its inflammatory rhetoric, which justified its closure. The station was allowed 

to broadcast again a few months to the February 2011 elections in a move 

that was interpreted as an attempt to placate a politically sensitive voting bloc. 

Kaaya Kavuma, the managing director and chairman of the station, told us that 

his radio had acted professionally throughout the election period. 

“The Kabaka has people in all the political parties,” Kavuma told us. “So we 

have to bear that in mind in our programming and news presentation. There 

were complaints of bias from either side, which to me is acceptable.” He 

observed, however, that the fact that the NRM did not sponsor as many adverts 

and political messages as the opposition led some to concluded that CBS was 

biased towards the opposition and against the ruling party. Kavuma said that this 

was a misrepresentation of their position.

At Open Gate FM in Mbale, eastern Uganda, the director, Charles Mukhwana, 

said that the station was “always open” to all political views. They tried their best 

to be balanced and independent though they were sometimes compelled 

to consult with the RDC and the security authorities when it came to hosting 

“controversial people”. This, he said, was because they did not want to clash with 

the government. As Mukhwana put it, “We think we are partners and also they 

give us the licence to operate.” As a balancing strategy, they ensured that no 

opposition politician was featured on a talk show without a member of the NRM 

on the same show. He said they had learnt from a mistake that almost got them 

closed down. This was before the swearing in ceremony of President Museveni 

when an opposition politician had a paid-up talk show on which he talked about 

the walk to work campaign. 



10

The role of regulation 

Charles Ochola, the spokesman of the Electoral Commission (EC), told us that 

the EC received several verbal complaints from a number of candidates that 

some media houses, particularly in western Uganda, had denied them access 

to their radio stations. According to Ochola, the aggrieved parties were asked 

to submit their complaints in writing and to attach documentary evidence like 

receipts as proof that they had paid and been assured of service. In virtually all 

cases, the complainants never followed up with the EC. 

The lack of follow-up by the complainants notwithstanding, Ochola said, the 

EC went ahead to investigate the allegations by contacting the radio stations 

mentioned. Its findings revealed a mixed bag of reasons that led to denials of 

access. In one instance, the complainant wanted to dictate the time to be on air 

without regard for the station’s programming schedule. At one radio in Masindi, 

the complainant approached the station manager with a cash payment for 

the service, yet the station’s policy was to do all bookings at the headquarters 

in Kampala, which the complainant found unacceptable. Differences such as 

these were sometimes framed in political terms.  

If proven with documentary evidence, the EC’s policy was to forward such cases 

to the Media Council if they involved the print media or to the Broadcasting 

Council for action as the regulations required. The EC has no powers of sanction, 

but the Media Council and the Broadcasting Council are mandated to take 

disciplinary action including suspending the licences of operators if found in 

breach of the regulations. In fact, before the elections, the EC had approached 

both councils and requested them to write to all media houses, especially 

upcountry radio stations, to urge them to allow all contending political parties 

unfettered access to the airwaves in accordance with the country’s electoral 

laws. The two bodies actually did write to every radio station in the country through 

the National Association of Broadcasters (NAB) with that very appeal.

In the particular case of UBC, said Ochola, the EC wrote to the organisation to 

notify it that the electoral law obliged the national broadcaster to be impartial 



11

and to give all sides equal access to the electorate. UBC assured the EC that it 

had scheduled two talk shows per week to cater for all the candidates. Ochola 

said that to his knowledge, the reason for Besigye’s reported aggravation was 

that he had booked a slot that UBC had already allocated to another candidate 

and that UBC had refunded his deposit.  

Godfrey Mutabazi, the executive director of UCC, was adamant that his agency 

was independent of government control when we asked him about lingering 

suspicions that the state had a say in deciding who got licensed to broadcast: 
Yes, we are independent. The government does not give us 
directives to implement. We follow the law and guidelines that 
have been set up by Parliament. We are not under government 
control and I don’t know why people say that. Let somebody 
give us evidence of the so-called government control.

On complaints by opposition politicians of being denied access to the airwaves, 

Mutabazi argued that whereas the law required all media houses to give equal 

time and space to all sides in the electoral contest, UBC as a public broadcaster 

had a special mandate to ensure a level playing field. On the other hand, said 

Mutabazi:
UBC is underfunded, so they need money to run their 
programmes. I heard that some parties did not have money 
and wanted free airtime. Also, the candidates who complained 
did not give us their complaints formally. They gave them to the 
media. In that case we could not take any action because if 
we do not receive any complaints, there is nothing we can do 
about it. There is no way we can deal with an issue that has not 
been formally brought to our attention in writing.

On the measures the UCC took to ensure fair play for all contesting parties in the 

last elections, Mutabazi explained:
In the run-up to the elections we wrote to all the private 
broadcasters under their association and sat with them in a 
meeting and told them that they were under obligation to give 
all sides access for as long as they met the station’s conditions. If 
you have your own private radio station, nobody can come and 
direct you on whom you can host and not host on the station, 
except for the government, which can make certain demands 
because there is a public service obligation in every licence. As 
for politicians who own radio stations and deny politicians from 
rival parties access to the airwaves, we can handle it if we get a 
formal written complaint. We can direct him or her to respond to 
the accusation and to change that position. But we can only do 



12

that if they lodge a formal complaint because basically we are 
a complaints-led regulatory body.

With the odds clearly stuck against them, opposition parties have searched for 

different ways to force their voice through. Long before the elections, the FDC 

seems to have anticipated the situation it would have to confront during the 

campaigns of 2011. The party had secured UShs 190 million (approx. US$ 76,000) 

from American donors to set up a radio station but it was denied a licence by 

the Broadcasting Council on the grounds that a political party was not allowed 

to own a station. When that course failed, the party tried to buy off two existing 

radio stations in the hopes of circumventing the licensing procedure. But there is 

a catch: the law prohibits the sale or transfer of a broadcasting license without 

the approval of the regulator.  In other words, without the regulator’s clearance, a 

broadcasting station cannot change ownership. That is the legal trap in which the 

FDC found itself. Besigye confirmed the party’s strategy in statements attributed 

to him by Daily Monitor on March 15, 2010:   
We asked for a licence but the government has been delaying 
the process. When we pressured them [government] they told 
us that they had stopped issuing licences because the airwaves 
were full. But we had plan B in case the official channels failed. 
As we were pressuring the government to give us a licence, we 
were also planning other tactics of acquiring a radio, and I am 
happy plan B worked. I can now tell you that we have acquired 
two radio stations. One is on air now and another will be on air 
within a month.

Mutabazi, then chairman of the Broadcasting Council, was quoted in 

response:
We do not licence radio stations owned by parties. The Electronic 
Media Act does not say anything like that and we are not going 
to allow anything like that. You do not just sell a radio station like 
selling a cake. The rules are clear, the council must know the 
seller and the new owner of a station before it is sold.

Conclusion: Implications for media freedom and political 
speech

This study shows that the last political contest, and indeed the contests of 2006 

and 2001, was not just about issues such as poverty and how to improve things 



13

like the agricultural sector, how best to attract foreign direct investment, or 

whether or not to reduce the size of government. It was also about the means 

to use to articulate those issues to the electorate and the broader body politic 

of Uganda. In a way, therefore, there was as well a contest over media outlets, 

especially radio which is the most common medium in Uganda, making the 

media an important player in the electoral process.

At play are questions of media freedom and political speech in Uganda. In 

these are folded issues of access to media and democratic space, political 

and media pluralism, and dissent. The general picture that emerges from the 

foregoing sections – a picture of contest between those in power and those 

outside – is not new in Uganda. During colonialism, black politicians and activists 

turned to the media, and actually helped launch modern Ugandan media in 

the 1920s, to challenge the colonial order. The colonial state fired back, arresting 

and jailing critical writers, and shutting down publications. That is an approach 

that the government of newly independent Uganda continued in the 1960s. 

Critical politicians and journalists – especially after the 1966 falling out between 

the central government under Prime Minister Milton Obote and the Buganda 

Kingdom under Kabaka Muteesa II, the ceremonial president of Uganda – were 

harassed and jailed and publications such as Ssekanyolya banned. Abu Mayanja 

was a politician who frequently wrote critical articles in Transition magazine. The 

Obote government detained him in 1968 under emergency laws and charged 

him with sedition only after an outcry. Court acquitted him but the government 

kept him in jail all the same until the Amin coup of 1971. Transition migrated to 

Ghana. The 1970s under Idi Amin were a nightmare for journalists, politicians, 

and just about everyone else. Things have been a little better under President 

Museveni since his assumption of power in 1986. But the temptation to shut down 

critics and opponents and presumably keep them from taking power remains. It 

is just that it is not done as brutally as before – at least not all the time.

Indeed, it is under the Museveni era that Uganda promulgated a fairly progressive 

constitution especially regarding civil and political rights. Even the attendant 

laws have been mostly decent. It is worth outlining elements of this legal regime 

before we venture into the reasons why it is not followed or enforced by all. 

Uganda’s legal code regarding democratic behaviour is largely derived from 



14

best international practice, underpinned by documents such as the Universal 

Declaration of Human Rights. It is crucial even for a democratising country such 

as Uganda to hold free, fair and non-violent elections where all contending 

political points of view are fairly and equitably heard through media, both public 

and private, so that the voters have the opportunity to make informed choices. 

But that media should be free, responsible and pluralistic.

Uganda’s Constitution in article 29 (1) (a) guarantees freedom of expression and 

the media on top of giving every citizen the right of access to information in the 

possession of the state “except where the release of the information is likely to 

prejudice the security or sovereignty of the State or interfere with the right to the 

privacy of any other person” (Article 41 (1)). The country’s electoral law is clear as 

well. Article 23 of the Presidential Elections Act, 2005, deals with equal treatment, 

freedom of expression and access to information of candidates, while Article 24 

deals with rights of candidates.

Article 23 (1) During the campaign period, every public officer o	
and public authority and public institution shall give equal 
treatment to all candidates and their agents.
Article 23 (2) Subject to the Constitution and any other law, every o	
candidate shall enjoy complete and unhindered freedom of 
expression and access to information in the exercise of the right 
to campaign under this Act.
Article 24 (1) All presidential candidates shall be given equal o	
treatment on the State owned media to present their programme 
to the people.

These provisions are largely similar in the Parliamentary Elections Act 2005. 

Enforcement of these laws is, however, patchy at best. Thus the opposition and 

some civil society players view enforcement institutions such as the police, 

the Electoral Commission, and the Uganda Communications Commission as 

biased in favour of the incumbent president and his ruling party. This suggests a 

contradiction that hampers the advancement of media freedom and political 

speech. In 2005, Uganda re-embraced multi-party politics following a 20-

year break. This opening of the political space has, however, come alongside 

increased attempts by the government to closing off, or least narrowing, the 

means through which the plurality and diversity of views would find full expression: 

the media. The public broadcaster, UBC, will rarely touch opposition politics and 

politicians. It is as if UBC is a Museveni or NRM media outlet. But this is just another 



15

example of the fusion of the state and the ruling party. In such a context, any 

criticism of the party and the government over which it presides gets equated 

with lack of patriotism, to being an enemy of the sovereign state of Uganda. Even 

outside of elections, it is difficult for politicians to assemble and demonstrate in 

the enjoyment of their constitutionally guaranteed rights.

It is in this fusion of state and party that private media operate. It is yet another 

contradiction then that instead of seizing the moment and play the loftier role 

of challenging the status quo and improve the quality of political life, private 

media owners have acquiesced to the regime’s power-retention shenanigans. 

Instead of providing a platform for all views to find expression so people can 

make political choices based on the widest possible exposure to the ideas out 

there, several amongst them do the opposite. The reason for this is largely that 

the powerful Museveni government punishes, or at least attempts to, those who 

are seen to oppose it. 

Ruling party politicians who own radio stations such as MP Mike Mukula of Soroti 

Municipality, with his Voice of Teso and Voice of Busoga, would be expected to 

deny the opposition a platform. How about business people who are not active 

politicians? These fear to lose government business in form of advertisements 

should they host opposition politicians. Government departments such as the 

Ministry of Health spend quite large sums of money on public campaigns in 

which they use radio, especially in rural areas. This is a major source of revenue for 

these FM stations. So stations that need that advertising, and that is the majority, 

have to ensure they do not annoy the powers that be. When Catholic Church-

owned Radio Sapientia was re-opened, having been closed down on the same 

day as CBS and two other stations, it was told to not put place Ministry of Gender 

adverts just before and just after political shows.1 Never mind that the station was 

1	  This is how the African Me-
dia Barometer Uganda 2010 put it: “Because Uganda’s economy is small, the government is the biggest advertiser. 
Government advertising constitutes about 70 per cent of the market, with the Ministry of Health being crucial because 
it spends a lot on all sorts of public health campaigns. 

“On a number of occasions this economic clout has been used to tame critical media. In the 1990s the government im-
posed an advertising ban on the privately owned Daily Monitor newspaper following news stories and opinion pieces 
that were viewed as critical of the state. 

“In recent years, the pressure has not been applied officially but in a more subtle way. Companies doing business with 
the government do not want to be seen to be associated with newspapers regarded as “enemies” by placing adverts in 
them. After the re-opening of Radio Sapientia, one of four stations closed during the September 2009 riots, the manage-



16

told to stick to religious programming entirely. 

Besides, the government would also come down hard against the station owners 

over any infractions, say taxes, the kind that they would ordinarily let pass. Some 

of these business people also do other businesses outside owning media houses, 

and if seen to be anti-government, they could lose out on government contracts 

and tenders as well. In a poor country, these are real threats to livelihood. Yet, 

ironically, a balanced approach by business owners of radio stations would 

ideally level the political playing field especially for electioneering and possibly 

contribute to ensuring acceptance of election results by all parties involved. This 

can only be good for a country’s political stability. Stability is good for business 

too. But if key players in society such as the business class act in fear of their own 

government, this cannot speak well for all freedoms and for the future of the 

country.

ment of the station was asked to sign a declaration that political (‘anti-government’) programming would not be put 
around Ministry of Gender adverts.” 



17

References

Bareebe, G. “FDC party buys two radio stations.” Daily Monitor, March 15, 2010.
Burlow, D. “Media should be impartial in 2011 polls.” The New Vision, November 

18, 2010.
“EC to probe violence against opposition in Nakaseke.” Daily Monitor, January 

7, 2011.
Kiggundu, E. “Besigye leaves Acholi happy to find landmines in Luwero.” The 

Observer, January 5, 2011.
Lule, J. “Museveni gets more media coverage than others – survey.” The New 

Vision, January 14, 2011.
Mugerwa, F. & Bareebe, G. “Government denying Besigye access to radios, says 

opposition coalition.” Saturday Monitor, November 20, 2010.
Observer Team. “Political fever: Besigye to sue UBC TV.” The Observer, February 

3, 2011.
Oluka, B. H. “Nine radio stations decline Besigye ads.” Sunday Monitor, December 

12, 2010.



18

FM RADIO STATIONS ON AIR AS AT NOVEMBER 30, 2010

AREA   STATION 
LOCATION 

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz) 

 ARUA      

 

Nebbi Radio Paidha Ltd 
Mr. Simon D’Ujanga
P.O. Box 25491, Kampala or
P.O. Box 118, Paidha.

87.8 

 

Arua Arua One FM Limited
Mr. Mohammed Omar
Managing Director
P.O. Box 121, Apac. 

88.7 

 

Nebbi Radio Maria Association (Radio Maria)
Fr. Joseph Scalabrini
P.O. Box 9735, Kampala.

90.5

 

Arua Radio Pacis
Fr. Tonino Pasolini
Director
Arua Catholic Diocese
P.O. Box 454, Arua 

90.9 & 90.4

 

Arua Bornfree Technologies Network (Nile FM)
Mr. Sakia B. Adile
Managing Director
P.O. Box 450, Arua or
P.O. Box 28741, Kampala.

94.1 

 

Arua BBC World Service
Ms. Strong
BBC Nairobi Office
P.O. Box 58621, 00100 Nairobi.

99.4 

 

Arua Voice of Life
Mr. Isaac J. Anguyo
P.O. Box 103, Arua.

100.9 

  Arua Homenet Limited 104.5 

 GULU      

 

Gulu Northern Broadcast Ltd (King FM)
Mr. David Mwaka
Managing Director
P.O. Box 26101, Kampala. 

90.2 

 

Kitgum Childcare International (Mighty Fire FM)
Mr. David Livingstone Okello
P.O. Box 40, Kitgum.

91.5 

 

Gulu Norah Media Group Ltd (Choice FM)
Mr. Joseph Odwar
Managing Director
P.O. Box 802, Gulu. 

92.1 



19

 

Kitgum Salt and Light Christian City Church (Radio 
Kuch)
Pastor David Livingstone Okello
P.O. Box 498, Kitgum.

93.7 

 

Gulu New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd (Radio Rupiny)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O. Box 9815, Kampala.

95.7 

 

Moyo Transnile Broadcasting Service (Moyo FM)
Ms. Winifred Desire Isoke
P.O. Box 22783, Kampala &
P.O. Box 144, Moyo.

98.6 

Kitgum Kitti Radio Station Ltd (Kitti FM)
Mr. Jimmy Katumba Ociti
P.O. Box 166, Kitgum.

99.9

 

Kitgum POL FM
Mr. Johnson Omona
Managing Director
P.O. Box 166, Kitgum. 

100.7 

 
Gulu Uganda Broadcasting Corporation (Mega FM 

– government-owned)
102.1 

 
Gulu Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
103.1 

 

Gulu Radio Maria Uganda Association (Radio 
Maria)
Fr. Joseph Scalabrini
P.O. Box 9735, Kampala. 

105.7 

 LIRA      

 

Lira Voice of Lango (Felister)
Managing Director
P.O. Box 10606, Kampala or
Obote Avenue
P.O. Box 263, Lira. 

88.0 

 

Pader Uganda Australian Foundation (Palwak FM)
Mr. Francis Odida
Managing Director
P.O. Box 914, Kampala. 

88.3/87.7

 

Lira Estalup Enterprises Ltd (Radio North)
Mr. Dickens Elem
Director
Plot 22/24 Maruji Road
P.O. Box 391, Lira.

89.0 

 

Lira Radio Wa – Lira Diocese
Alberto Eisman
Director
P.O. Box 99, Lira. 

89.8 



20

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz) 

 

Pader Best Services Company Ltd (Luo FM)
Mr. Walter Okidi Ladwar
Director
P.O. Box 14, Pader or
P.O. Box 34601, Kampala.

92.4 

 

Apac Radio Apac
Mr. Jimmy Okello
P.O. Box 121, Apac. 

92.9/106.5 

 

Lira Radio Management Services Ltd (Lira FM)
Ms. Julie Bell
P.O. Box 7320, Kampala.

95.3 

 

Lira Rhino Communications Company Ltd (Rhino 
FM)
Pastor Jackson Ssenyonga
Managing Director
P.O. Box 24609, Kampala. 

96.1 

 

Pader Radio Piwa 
Mr. Polly Okello Owiny
Director
P.O. Box 7480, Kampala.

96.5 

 

Lira Unity Investments Ltd (Unity Radio a Lwak)
Mr. Jimmy Luis Uhuru
Managing Director
P.O. Box 17, Lira. 

97.7 

 

Lira New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd (Radio Rupiny)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O. Box 9815, Kampala.

98.1 

 
Lira Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
100.0 

 SOROTI      

 

Soroti Teso Broadcasting Service (TBS FM)
Managing Director 
Friends Holdings Ltd 
P.O. Box 784, Soroti.

87.6 

 

Soroti Voice of Teso Ltd
Mr. Mike Mukula 
P.O. Box 103, Soroti or 
P.O. Box 7376, Kampala.

88.4 

 

Soroti Kioga Radio Ltd (Kioga Veritas FM)
Fr. Athanasius Mubiru 

Diocesan Development Coordinator
Soroti Catholic Diocese
P.O. Box 641, Soroti.

91.5 



21

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz) 

 

Amuria Kide Communications Ltd (Joshua FM)
Ms. Grace Akello
Managing Director
P.O. Box 4964, Kampala. 

93.5 

 

Kumi Continental FM Station Ltd
Ms. Winifred Adio
Chairperson
P.O. Box 226, Soroti. 

94.7 

 

Soroti Delta FM Radio Ltd
Mr. Wilson Kaija Akiiki 
Development Education 
Leadership Training in Action 
P.O. Box 641, Soroti.

97.0 

 
Soroti Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
96.7 

 

Soroti New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd (Etop Radio)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O. Box 9815, Kampala.

99.4 

 

Soroti Baptist International Mission of Uganda
Rev. Bryan L. Stensaas 
Assistant Director
P.O. Box 10, Soroti.

105.1 

 MOROTO      

 

Moroto Nenah Ltd (Nenah FM)
Managing Director
P.O. Box 29, Moroto. 

104.7 

 

Moroto Radio Management Services (All Karamoja 
FM)
Ms. Julie Bell 
P.O. Box 7320, Kampala.

94.7 

 

Kidepo Radio Management Services
Ms. Julie Bell 
P.O. Box 7320, Kampala.

89.6 

 

Kotido Radio Management Service
Ms. Julie Bell 
P.O. Box 7320, Kampala.

88.7 

 MASINDI      

 

Hoima Kisembo Electronics Engineers Ltd (Radio 
Hoima)
Mr. Deo Kisembo 
Managing Director
P.O. Box 86, Hoima.

88.6 



22

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Hoima Ababaigara Company Ltd / Liberty 
Broadcasting Service
Mr. Edward Kiiza 
Managing Director
P.O. Box 157, Hoima.

89.0 

 

Hoima Spice Media Services Ltd (Spice FM)
Mr. Edgar Agaba
P.O. Box 8700, Kampala.

89.9 

 

Hoima Radio Maria Association (Radio Maria)
Fr. Joseph Scalabrini 

P.O. Box 9735, Kampala.

90.7

 

Kibaale Kagadi Kibaale Community Radio
Mwalimu Musheshe Snr 
Chairman/Managing Director 
P.O. Box 162, Kampala or 
P.O. Box 24, Kagadi.

91.7 

 

Masindi Kings Broadcasting Services Ltd (Voice of 
Bunyoro)
Ms. Kabakumba Matsiko
Kings Broadcasting Services 
P. O Box 626, Kampala.

93.6 

 

Masindi Christian Life Ministries (Top Radio)
Pastor Jackson Ssenyonga 

Managing Director 
P.O. Box 24609, Kampala.

94.9 

 

Hoima Madison Baptist Church (New Life Radio)
Mr. Tony Stark
Director
P.O. Box 178, Hoima.

96.2 

 

Masindi Earnest Publishers / Bunyoro Broadcasting 
Service
Mr. Ernest Kiiza 

Chairman/Managing Director
P.O. Box 427, Masindi or 
P.O. Box 11730, Kampala.

98.2 

 

Masindi Masindi Broadcasting Service (Radio Kitara)
Capt. Ali Mohammed Kiiza 

Managing Director
P.O. Box 442, Masindi.

101.8 

 
Masindi Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
105.0 



23

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 FORT PORTAL      

 

Kamwenge Radio Kamwenge FM Ltd (Voice of 
Kamwenge)
Patric Kaihwa
Managing Director 
P.O. Box 33747, Kampala or
P.O. Box 1544, Kamwenge.

87.9 

 

Kamwenge Rwenzori FM Ltd
Mr. Frank Tumwebaze 
Managing Director 
P.O. Box 26625, Kampala or
P.O. Box 1516 Kamwenge.

89.7 

 

Fort Portal Radio West Ltd (Radio West)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd
P.O. Box 9815, Kampala.

91.0 

 

Kasese Kasese Catholic Diocese (Kasese Guide 
Radio)
Fr. Sunday Augustine Masereka
P.O. Box 105, Kasese.

91.4 

 

Fort Portal World Evangelical Ministries (Life FM)
Rev. K. L. Dickson
Chief Executive Director
P.O. Box 925, Fort Portal.

93.8 

 

Kyenjojo Kyenjojo Development Radio (Kyenjojo FM)
Ms. Joyce Kwebiha
Director
P.O. Box 1002, Kyenjojo.

96.7 

 

Kasese Diocese of South Rwenzori (Messiah Radio)
Rev. Julius B. Kithaghenda 

Diocesan Secretary 
P.O. Box 142, Kasese.

97.5 

 
Fort Portal Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
98.8 

 

Fort Portal Voice of Toro
Mr. Job Katuramu 
P.O. Box 22003, Kampala.

101.0 

 

Fort Portal Radio Maria Uganda Association (Radio 
Maria)
Fr. Joseph Scalabrini 

P.O. Box 9735, Kampala.

104.6 



24

AREA

STATION 
LOCATION BROADCASTING COMPANY/CONTACT 

ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 MUBENDE      

 

Kiboga Kiboga Radio Ltd (Kiboga FM)
Mr. Edward Kiiza
Director
P.O. Box 157, Hoima.

89.5 

 

Mubende  Voice of Toro
Mr. Job Katuramu 
P.O. Box 22003, Kampala.

97.5 

 

Mubende  Together in Christ (Heart FM)
Managing Director
P.O. Box 392, Mityana. 

102.3 

 

Mubende  Mubende Broadcasting & Technical Services 
Ltd
Mr. Charles Kasozi Bukenya
Director
P.O. Box 47, Mubende. 

106.0 

 KABALE      

 

Kinkizi Kinkizi FM Ltd 
Mr. Amama Mbabazi
P.O. Box 2819, Kampala or
P.O. Box 34, Kihihi, Kinkizi, Kanungu.

88.0 

 

Kabale Voice of Kigezi FM (U) Ltd
Mr. Ivan Batuma
Director
P.O. Box 33747, Kampala or
P.O. Box 710, Kabale. 

89.5 

 
Kabale Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
93.7 

 

Kabale Radio West Ltd 
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd
P.O Box 9815, Kampala.

94.3 

 

Rukungiri Maendeleo Company Ltd (Rukungiri FM)
Mr. Jim Muhwezi 
Managing Director 
P.O. Box 2780, Kampala or
P.O Box 72, Rukungiri.

96.9 

 

Kabale UNESCO Kachwekano 
Secretary General
Uganda National Commission for UNESCO
P.O. Box 4962, Kampala.

103.7 



25

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Bushenyi Crane Broadcasting Ltd
Ms. Mary Karooro Okurut
P.O. Box 20000, Kampala or
P.O. Box 132, Bushenyi. 

87.6 

 MBARARA      

 

Ntungamo Radio Ankole
Mr. Mwesigwa Rukutana 

P.O. Box 11442, Kampala.

88.4 

 

Mbarara Capital FM
Mr. Patrick Quarcoo & Mr. William Pike
Managing Director
P.O. Box 7638, Kampala.

88.7 

 

Mbarara Vision Empire Ltd (Vision FM)
Mr. Fred Asiimwe 
Managing Director
P.O. Box 358, Mbarara.

89.1 

 

Mbarara Voice of Africa (UMC for EC&SA)
Hajj Haroona Sengooba 

Managing Director 
P.O. Box 6137, Kampala.

90.6 

 

Mbarara Christian Life Ministries (Top Radio)
Pastor Jackson Ssenyonga 

Managing Director 
P.O. Box 24609, Kampala.

91.8 

 

Bushenyi BFM Limited (B-FM)
Mr. Jonas Tumwine
P.O. Box 271, Bushenyi.

92.2 

  Mbarara Lion of Judah 92.6 

 

Mbarara Voice of Toro
Mr. Job Katuramu 
P.O. Box 22003, Kampala.

95.0 

 

Mbarara Western Broadcasting Services (Radio 
Endigyito)
Mr. Nulu Byamukama
Managing Director
P.O. Box 6989, Kampala or
P.O. Box 1449, Kamwenge.

88.3 

 

Mbarara Baptist International Mission of Uganda
Rev. Keith Stensaas
Secretary/Treasurer

96.2 

 
Mbarara Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
97.4 



26

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Mbarara Greater Afrikan Radio 
Dr. Kihura Nkuba aka Nkamuhayo Rwacumika 

P.O. Box 1742, Mbarara.

98.3 

 

Mbarara Radio West Ltd
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd
P.O. Box 9815, Kampala.

100.2 

 

Mbarara Radio Maria Uganda Association
Fr. Joseph Scalabrini
P.O. Box 9735, Kampala.

105.4 

 

Mbarara BBC World Service 
Ms. Strong 
BBC Nairobi Office 
P.O. Box 58621, 00100 Nairobi.

107.3 

 KALANGALA      

 

Kalangala TimCom Ltd (Ssese FM)
Ms. Florence Lwanga
Managing Director
P.O. Box 6990, Kampala.

101.9 

 MASAKA      

 

Masaka Central Broadcasting Service (CBS)
Mr. Godfrey Kaaya Kavuma Chairman/
Managing Director
P.O. Box 12760, Kampala.

87.7 

 

Masaka Central Broadcasting Service (CBS)
Mr. Godfrey Kaaya Kavuma Chairman/
Managing Director
P.O. Box 12760, Kampala.

89.9 

 

Masaka Kalungu Foundation Ltd (Radio Equator)
Mr. David Nabala 

P.O. Box 867 & 775, Masaka or 
P.O. Box 8085, Kampala.

93.0 

 

Masaka Radio Maria Uganda Association 
Fr. Joseph Scalabrini
P.O. Box 9735, Kampala.

94.0 

  Masaka Seventh-Day Adventist Church (Prime Radio) 94.6 

 

Masaka Christian Life Ministries (Top Radio)
Pastor Jackson Ssenyonga 

Managing Director 
P.O. Box 24609, Kampala.

96.2 



27

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 
Masaka Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
96.9 

 
Masaka 

Buddu Broadcasting Services Ltd 
98.8  - 
Repeater

 
Masaka Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
99.5 

 

Sembabule  Mbabule FM 
Dr. David Mushabe 
General Manager
P.O. Box 10109, Kampala.

101.1 

 

Masaka Christian Radio Network
Pastor Joseph Sserwadda
P.O. Box 10725, Kampala. 

101.5 

 

Masaka Voice of Africa (UMC for EC&SA)
Hajj Haroona Sengooba 
P.O. Box 6137, Kampala.

102.7 

 

Masaka Baptist International Mission of Uganda 
(BIMU)
Rev. Keith Stensaas
Secretary/Treasurer 
P.O. Box 478, Masaka.

103.0 

 

Masaka Radio West Ltd 
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd
P.O Box 9815, Kampala.

106.6 

 

Masaka New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd (Bukedde FM)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O Box 9815, Kampala.

106.8 

 JINJA      

 

Jinja Basoga Baino FM
Managing Director 
P.O. Box 38, Jinja.

87.7 

 

Jinja Radio Kiira Ltd
Mr. David Abura
Director
P.O. Box 12695, Kampala. 

88.6 

 

Jinja Nkabi Broadcasting Services (Smart FM)
Mr. Nathan Nabeta
Station Manager
P.O. Box 1369, Jinja.

89.0 



28

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Jinja Nkabi Broadcasting Service (NBS Kodheyo 
FM)
Mr. Nathan Nabeta
Station Manager
P.O. Box 1369, Jinja.

89.4 

 

Jinja Voice of Busoga
Mr. Mike Mukula 
Managing Director 
P.O. Box 2080, Jinja or
P.O. Box 10101, Kampala.

89.8 

 

Jinja Victoria Broadcasting Network Ltd  (Victoria 
FM)
Managing Director
P.O. Box 143, Spire Road, Jinja.

92.5 

 

Bugiri Christian Radio Network (Impact FM)
Pastor Joseph Sserwada
P.O. Box 10725, Kampala. 

92.9 

 

Iganga Nalugoli & Company Ltd (Eye FM)
Mr. Muhammad Namadala 
Chairman/MD 
P.O. Box 471, Iganga.

98.8 

 
Jinja Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio - government-owned) 
95.7 

 

Jinja Radio Management Services (U) Ltd (Busoga 
FM)
Ms. Julie Bell 
Managing Director 
P.O. Box 7320, Kampala.

96.0 

 

Bugiri Apex Promotions Ltd
Ms. Angelina Aguttu
P.O. Box 9222, Kampala.

102.3 

 

Jinja Apex Promotions Ltd
Ms. Angelina Aguttu
P.O. Box 422, Jinja or
P.O. Box 9222, Kampala. 

103.5 

 

Jinja BIDADO (Maranatha FM)
Managing Director 
BIDADO - Busoga Inter-District Adventist 
Organisation
P. O. Box 916, Jinja.

104.7 

 

Kamuli Kamuli Broadcasting Service
P.O. Box 35536
Kampala. 

105.9 

 

Jinja Pajoska Agencies Ltd / Bamboo FM
Mr. Noah Kalikwani 
P.O. Box 1390, Jinja.

107.6 



29

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 MBALE      

 

Mbale Katinvuma Broadcasts & General Ltd (Signal 
FM)
Mr. Ahmed Kintu Munyagwa
Managing Director
P.O. Box 2040, Mbale.

88.1 

 

Mbale Faith Radio FM Ltd (Faith FM)
Mr. Patrick Okabe 

P.O. Box 631, Mbale.

90.5 

  Tororo Radio Veros Ltd 90.2 

 

Mbale Capital Radio Ltd
Mr. Patrick Quarcoo & Mr. William Pike 
P.O. Box 7638, Kampala.

90.9 

 

Pallisa VB & C Communications Ltd (Challenge FM)
Ms. Deborah Braund
P.O. Box 2415, Kampala. 

91.9 

 

Mbale Radio Sanyu Ltd
Mr. Sudhir Ruparelia 
Managing Director 
P.O. Box 7781, Kampala.

96.4 

 
Mbale Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
96.9 

 

Mbale Radio Bugwere Ltd 
Kamonkoli
Jonathan G. Mwede
Managing Director
P.O. Box 2359, Kampala.

97.2 

 

Mbale Christian Radio Network (Impact FM)
Pastor Joseph Sserwada
P.O. Box 10725, Kampala.

98.5 

 

Mbale Step Broadcasting & Communication Services 
Ltd. (Step FM)
Mr. Charles Mukhwana 
P.O. Box 467, Mbale.

99.8 

 

Mbale Voice of Africa (UMC for EC&SA) 
Hajj Haroona Sengooba 
P.O. Box 6137, Kampala.

100.2 

 

Mbale Radio Maria Uganda Association
Fr. Joseph Scalabrini
P.O. Box 9735, Kampala. 

101.8 

 

Mbale Talcom Electron Broadcasts Ltd (Open Gate 
FM)
Mr. Sam W. Watulatsu
P.O. Box 2342, Mbale.

103.2 



30

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Mbale Christian Life Ministries (Top Radio – Mbale)
Pastor Jackson Ssenyonga 

Managing Director
P.O. Box 24609, Kampala.

104.9 

 

Tororo Rock Mambo Radio Ltd (Rock FM)
Mr. Paul Etiang 
Chairman 
P.O. Box 7089, Kampala.

106.8 

 

Mbale BBC World Service 
Ms. Strong 
BBC Nairobi Office 
P.O. Box 58621, 00100 Nairobi.

107.3 

 KAPCHORWA      

 

Kapchorwa Radio Management Services 
Ms. Julie Bell 
P.O. Box 7320, Kampala.

89.2 

 

Kapchorwa Presbyterian Church of Uganda
Pastor Samson Gusinja
Chairman
P.O. Box 172, Kapchorwa.

94.1 

 

Kapchorwa Kalenjin FM Ltd
Mr. Victor Pkweshiek
P.O. Box 23, Kapchorwa. 

95.4 

 

Kapchorwa Imani Radio and TV Ministries (Radio Imani)
C/o Mushabe, Munungu & Co. Advocates
P.O. Box 28594, Kampala.

101.0 

 KAMPALA      

 
Kampala Uganda Broadcasting Corporation (Star FM - 

government-owned)
87.5 

 

Kampala Radio Two Ltd (Akaboozi)
Ms. Maria Kiwanuka 

General Manager
P.O. Box 45889, Kampala.

87.9 

 

Kampala Sanyu FM
Mr. Sudhir Ruparelia 

Managing Director 
P.O. Box 7781, Kampala.

88.2 

 

Kampala Super FM
Mr. Peter Sematimba 

P.O. Box 14031, Kampala.

88.5 



31

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Kampala Central Broadcasting Service (CBS)
Mr. Godfrey Kaaya Kavuma 
Chairman/Managing Director
P.O. Box 12760, Kampala.

88.8 

 

Kampala Central Broadcasting Service (CBS)
Mr. Godfrey Kaaya Kavuma 
Chairman/Managing Director
P.O. Box 12760, Kampala.

89.2 

 

Kampala Christian Life Ministries (Top Radio)
Pastor Jackson Ssenyonga
Managing Director 
P.O. Box 24609, Kampala.

89.6 

 

Kampala Radio One Ltd
Ms. Maria Kiwanuka 
General Manager
P.O. Box 45889, Kampala.

90.0 

 

Kampala Dembe FM 2004 Ltd
Mr. Patrick Bitature
Managing Director 
Plot 38, Kyadondo Road, Kampala.

90.4 

 

Kampala Metro FM
Mr. Edward Babu
Director 
P.O. Box 946, Kampala.

90.8 

 

Kampala Capital Radio Ltd (Capital FM)
Mr. Patrick Quarcoo & Mr. William Pike
Managing Director
P.O. Box 7638, Kampala.

91.3 

  Busiro Busiro FM (U) Ltd 91.6 

  Kampala Seventh-Day Adventist Church (Prime Radio) 91.9 

 

Kampala Voice of Africa (UMC for EC&SA) 
Mr. Haroona Sengooba 

P.O. Box 6137, Kampala.

92.3 

 

Kampala Source Broadcasting (BOB FM)
Keita Anguzu 
P.O. Box 34322, Kampala. 

92.7 

 

Kampala Christianity Focus Ministries
Mengo-Kisenyi
Bishop David Kiganda
P.O. Box 70311, Kampala. 

93.0 

 

Kampala Monitor Publications Ltd (K-FM)
Managing Director
P.O. Box 12142, Kampala.

93.3 



32

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Kampala Radio France International
Mr. Didier Martin
Alliance Francaise
P.O. Box 4314, Kampala.

93.7 

 

Kampala Radio Bilal
Secretary General 
Uganda Muslim Supreme Council 
P.O. Box 1146, Kampala.

94.1 

 

Kampala Uganda Episcopal Conference (Radio 
Sapientia)
Catholic Secretariat 
P.O. Box 29994, Kampala.

94.4 

 

Kampala New Vision Printing & Publishing Company 
Ltd (Vision Voice)
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O Box 9815, Kampala.

94.8 

 

Kampala Radio West Ltd
Mr. Robert Kabushenga
Chief Executive Officer
P.O Box 9815, Kampala.

95.2 

 

Kampala Buddu Broadcasting Service (Buddu FM)
Mr. Steven Kayiwa 

General Manager
P.O. Box 53, Masaka.

95.5 

 

Kampala Touch FM Radio Ltd
Mr. Franco Baitwa 

Managing Director
P.O. Box 12028, Kampala.

95.9 

 

Kampala Capital Radio Ltd (Beat FM) 
Mr. William Pike
Managing Director
P.O. Box 7638, Kampala.

96.3 

 

Mukono Dynamic Broadcasting Services Ltd. (Spirit 
FM)
Mr. Edward Sekabanja Kato 
Operations Manager 
P.O. Box 10383, Kampala.

96.6 

 

Mityana Radio Sky-Net Ltd (Sun FM)
Dr. Higiro Semajege 
P.O. Box 4115, Kampala.

96.9 

Kampala Jilak-Co. Ltd (Radio City)
Mr. Richard Sematimba
Managing Director
P.O. Box 5585, Kampala.

97.0



33

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Kampala Radio Simba
Mr. Aga Sekalala Jr.
General Manager
P.O. Box 31564, Kampala.

97.3 

 

Kampala Universal Church of the Kingdom of God
Mr. Fransisco De Sousa
P.O. Box 10766, Kampala.

97.7 

 
Kampala Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
98.0 

 

Kampala Christian Radio Network (Impact FM)
Pastor Joseph Sserwada
P.O. Box 10725, Kampala.

98.5

 

Kampala East Africa FM, Kampala
Ms. Roselyn M. Nyangazi 

Country Manager
P.O. Box 26445, Kampala.

99

 
Kampala Africa Bible College (Radio ABC)

P.O. Box 71242, Kampala.
99.3

 

Kampala Christian Life Ministries (Kampala FM)
Pastor Jackson Ssenyonga 

Managing Director,
P.O. Box 24609, Kampala.

99.6

 
Kampala Uganda Broadcasting Corporation 

(Government-owned)
100

 

Kampala New Vision Printing and Publishing Company 
Ltd (Bukedde FM)
Mr. Robert Kabushenga 
Chief Executive Officer 
P.O. Box 9815, Kampala.

100.5

 

Kampala FM Holdings (Hot 100 FM)
Mr. Aga Sekalala 

General Managing 
Mr. Isaac Mulindwa 
Executive Director
P.O. Box 31584, Kampala.

100.9

 

Kampala BBC World Service
Mr. Joachim Harris 
Business Development Manager (EA & Middle 
East) 
BBC World Service
P.O. Box 76 Strand, London WC2B.

101.3



34

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 

Kampala Uganda Media Women Association  (Mama 
FM)
Ms. Margaret Sentamu-Masagazi 
Co-ordinator
P.O. Box 7363, Kampala.

101.7

 

Kampala Christian Radio Network (Alpha FM)
Pastor Joseph Sserwada
P.O. Box 10725, Kampala.

102.1

 

Kampala UNESCO Nabweru (UNESCO Community 
Radio)
Secretary
National Commission for UNESCO
P.O. Box 4962, Kampala.

102.5

 

Kampala UNESCO Nakaseke (UNESCO Community 
Radio)
Secretary
National Commission for UNESCO
P.O. Box 4962, Kampala. 

102.9

 

Kampala Prayer Palace Ministries (Dunamis FM)
Bishop Grivas K. Musisi 

P.O. Box 23853, Kampala.

103

 

Kampala UNESCO Buwama(UNESCO Community 
Radio)
Secretary
National Commission for UNESCO
P.O. Box 4962, Kampala.

103.3

 
Kampala Arien FM

Martin Road, Old Kampala
103.4

 

Kampala Radio Maria Uganda Association
Fr. Joseph Scalabrini 
P.O. Box 9735, Kampala.

103.7

 

Kampala Power FM
Pastor Gary Skinner 
P.O. Box 24603, Kampala.

104.1

 

Kampala Life Resurrection Centre Church
Pastor Tom Sembera
Life Resurrection Centre Church
P.O. Box 71966, Kampala.

104.5

 

Kampala Suubi FM
Ahmed Bogere Masembe
General Manager 
P.O. Box 8303, Kampala.

104.9

 

Kampala Family Broadcasting Network (Family Radio)
Pastor Steven Sebyala 
P.O. Box 8468, Kampala.

105.3



35

AREA STATION 
LOCATION

BROADCASTING COMPANY/CONTACT 
ADDRESS

ASSIGNED 
FREQUENCY 
(MHz)

 
Kampala Uganda Broadcasting Corporation (UBC 

Radio – government-owned)
105.7

 

Kampala Route One International (University FM)
Pastor Martin Sempa 
Executive Director 
P.O. Box 21007, Kampala.

106.1

 

Kampala Best Broadcasting Services Ltd (Best FM)
Mr. Ronald Ssegawa
Parliament Avenue, Kampala.

106.5

  Kampala Uganda Broadcasting Corporation 107.3

Mityana Mityana Gosape Developments Ltd (Boona FM)
Mr. Gordon K. Sematiko 
P.O. Box 10803, Kampala.

107.6

Nakaseke Nakaseke SIBCO LTD
Managing Director
P.O. Box 12889, Kampala.

107.8



36

About ACME

The African Centre for Media Excellence (ACME) is a Kampala-based 
independent, non-governmental, non-partisan and non-profit professional 

organisation committed to helping African journalists to seek and achieve 
professional excellence and improving journalism and  mass communication 
in Africa. 

ACME conducts research and training that helps make our news media more 
reliable and credible sources of information on public affairs, effective tools for 
monitoring official power, and vibrant forums for public debate. We also work 
on interventions to equip the private sector, civil society, academia, and the 
government with skills to engage more effectively with the media, as well as 
educating the public on how to better appreciate the forces that shape the 
news. ACME is also involved in local and international advocacy to promote 
and defend freedom of expression and press freedom.



37

© June 2011


