OVERVIEW OF THE

STATE OF MEDIA

IN UGANDA

A RESEARCH




OVERVIEW OF THE

STATE OF MEDIA
FREEDOM

IN UGANDA

A RESEARCH REPORT



Acknowledgement

This research report was written by George W. Lugalambi (Ph.D) and Bernard
Tabaire.

The project was supervised by Peter G. Mwesige (Ph.D). We would like 1o
thank Freedom House for supporting the research for and publication of
the report.

We also would like to thank the Department of Journalism and Mass
Communication at Makerere University, the Independent Media Council of
Uganda, the Broadcasting Council, the Media Council, the Africa Freedom of
Information Centre, HURINET, the Uganda Media Development Foundation,
Human Rights Network for Journalists—Uganda, the Uganda Journalists
Union, the Uganda Human Rights Commission and other institutions of
government and civil society for their cooperation and support.



 About ACME 31



In principle, if not in practice, the laws and regulations governing the media
and journalism in Uganda hinge on article 29 (1) (a) of the constitution, which
provides that “Every person shall have the right to freedom of speech and
expression, which shall include freedom of the press and other media.”

This constitution was promulgated in 1995 and it was the first in which the
country’s supreme law expressly guaranteed freedom of the press and
other media. Previous constitutions spoke only of freedom of speech and
expression. In the same year, the government enacted a new press law,
The Press and Journalist Statute 1995, now The Press and Journalist Act (Cap
1058) 2000. It repealed The Newspaper and Publications Act and The Press
Censorship and Correction Act. The new constitution and the new press law
promised a better world for the media and free expression generally. The
practice, however, turned out differently in significant ways.

Thus, the media and journalism are primarily regulated by The Press and
Journalist Act. Its aim, among other things, is *...to ensure the freedom of
the Press, to provide for a Council responsible for the regulation of Mass
Mediq, to establish an Institute of Journalists of Uganda.” This law requires
journalists fo reqister with a statutory Media Council in order to receive a
“practising certificate” that has to be renewed every year. Section 28 (3)
states that "No person shall practise journalism unless he is in possession of
a valid practising certificate.” The cerificate may be suspended for up to
six months if a journalist is found guilty of “professional misconduct.”

It is felling that the process and debates out of which The Press and
Journalist Act emerged were vigorously contested by the media fratemity.
The contfroversies aside, the enactment of the law was a milestone. It was
the first opportunity that a generation of journalists had to paricipate in and
influence the laws and regulations that would govern their practice. The most
animated of these debates revolved around the issue of ‘professionalising’
journalism. By establishing the National Institute of Journalists of Uganda
(NIJU), the law sought to set “professional standards,” nurture *professional
fellowship,” provide for “professional education,” and generally cater to the
"advancement of professionalism.”

Yet, not only was the creation of NIJU as a statutory professional body for
journalists opposed by many; but what seemed to incense them the most

1]



had to do with the aftributes of a professional journalist that the law implied.
Full membership of NIJU was reserved for () holders of a university degree
in journalism or mass communication or (b) holders of a university degree
in addition to a qualification in journalism or mass communication, on top
of having practised journalism for at least a year.

Whereas the law did not prohibit those without a university degree to
practice as journalists — it provided for them as either associate or honorary
members — veterans of the frade appeared to be especially offended
by the apparent insinuation that what they had accomplished without
university credentials did not measure up to the standards. Regardless of
the confroversy, there was consensus that the delbate about the standards
of journalism and the calibre of practitioners was a good one to have at
that point in the development of the industry.

By the time The Press and Journalist Act came info being, the government
and other groups and individuals in the public had been fretting with
increasing levels of agitation about the conduct of the media and journalists.
As Charles Onyango-Obbo! noted a few years later while reflecting on the
circumstances under which the law came up, journalists had misread the
mood both within the political class and the public by assuming that the
law was so obviously objectionable that it would not attract support.

Within the industry, some felt strongly that a degree of soul-searching about
the state and direction of the profession was needed. They also believed
that engaging the government politically and infellectually was a more
productive strategy than rejecting its concerns outright or being overly
defensive. It was on this premise that many journalists were persuaded 1o
engage with the issues and process that was unfolding. The resultant law
was the sum of all the compromises and concessions made both by the
government and by the journalism fraternity. If the statute did not repeal
some singularly oppressive laws that existed such as sedition, for a while it
certainly tfempered the political mood towards the media.

The Press and Journalist Act provides the overall framework for regulating
and confrolling the news media industry as a whole, while the bbroadcasting
sector is taken care of by The Electronic Media Act (Cap 105) 2000, which
was enacted as a statute in 1996. Although in public and in media circles

! Charles Onyango-Obbo (1999). Uganda’s Press Law: Are Joumalists in Touch with Public
Opinion? Uganda Journalism Review Vol.1 No.1.

|21



the question of professionalization appears to have generated the most
vigorous discussions, in practice such issues as the composition and powers
of the Media Council have been sources of sustained contention.

The eventual failure of NIJU to get a firm footing on the ground and to assert
its mandate as the leader of the industry on professional matters ensured
that no journalist ever bothered fo register with it. Registration with NIJU was
meant to be the basis for a practising license that would be issued by the
Media Council. The lack of a formal government policy to operationalize
NIJU left it on its own devices and at the mercy of the motivations of individual
leaders. The focus on professionalism was therefore lost to the vagaries of
changes in the personal commitment of the institute’s leaders.

Most journalists, and for good reason, do not comply with this law and
simply refuse to register with the Media Council, for media freedom belongs
to everybody. Paraphrasing a 1985 ruling of the Inter-American Court of
Human Rights, Article 19 has noted: “The right to freedom of expression
applies to everyone and through any media. As such, it clearly protects
the right of everyone to engage in journalism.”2 Also, international law treats
as illegitimate the requirement of possession of a degree as a condition
to practise journalism. “Such conditions place unjustifiable restrictions on
the right of everyone to express themselves through the print media,” says
Arficle 19, drawing from the 1985 ruling of the Inter-American Court. The
2003 joint declaration by the special international mandates on freedom
of expression could not be clearer:

¢ |ndividual journalists should not be required to be licensed or to

register.
e There should be no legal restrictions on who may practise journalism.

2 Article 19, *Memorandum on the Press and Jourmnalist Act and Press and Journalist (Amendment)
Bill, 2010 of Uganda,” March 2010.

|31



A RESEARCH REPORT

The next sections discuss the history of the media in Uganda focusing on
regulafion and control both through legislation and practice. Like many
countries in Black Africa, Uganda'’s formal media frace their origins back to
the colonial period. The British colonialists infroduced formal education as
well as formal media. In both instances the intent was the deepening of
colonial penetration and domination. The largely missionary-type education
aimed to produce clerks and other such lower-cadre staff to help the big,
White masters. Ultimately, it was also to produce ‘natives’ with habits not
unlike their masters’ as these would e easier to manage. The media were
introduced to help the colonial administrators gather knowledge regarding
what the nafives were thinking or conspiring about so that they could
respond appropriately. As more Africans got educated, some used their
new knowledge to fight colonialism, the same system that had sent them
to school in the first place. One of the tools they employed was the same
media introduced by the colonialists. Talk of unintended consegquences. But
if both factors helped end colonialism, it was not without a robust response
from the colonial administrators — especially against the media.

1900-1962

Published by the Church Missionary Society in 1900, Mengo Notes was
the first newsletter in Uganda.® Uganda Nofes followed in 1902. Ebifa mu
Buganda came in 1907. The White Fathers infroduced Munno, a Luganda
monthly, in 1911. All these publications, it should be emphasised, were
religious newsletters. The nature of the press had begun changing by 1920.
In that year, Sekanyolya hit the streets as the “first independent African
newspaper.” Its editor was Daudi Basudde.® The emergence of publications

3 For a fuller freatment of the early press in Uganda, see Zie Gariyo, “The Press and Democratic
Struggles in Uganda, 1900-1962,” Centre for Basic Research [Kampala], Working Paper No. 24,
1992.

4 Gariyo, “The Press” 11.

5 Basudde is a good exemplar of the nexus between education and the press in colonial
Uganda. According to Gariyo, (*The Press” 11), Basudde was a son of a Catholic chief, studied
at Namilyango, a highly regarded school then and now, and was a well fravelled man having
been o Burma (Myanmar), Ceylon (Sri Lanka), India, and Britain. He edited Sekanyolya (which
was owned by S.W. Kulubya, a prominent educated Muganda and anti-colonial activist) from
1920-1922; Munyonyozi, 1922-1924; Matalisi, 1924-1926. He also wrote letters frequently (see
footnote 33) in the English-language papers such as Uganda Herald (starfed as a tfri-weekly in
1912 until bought out in 1955 by Lonrho-owned Uganda Argus) aftacking, among others, “the
resident white community for mistreating the African wage worker ..."

| 41



such as Sekanyolya marked the beginnings of real and sustained challenge
to the colonial order, which had been effectively established in 1894 when Sir
Gerald Portal declared Uganda a British Protectorate on the back of vicious
religious wars in Buganda involving Anglicans, Catholics, and Muslims.

The African press appeared at a specific time not merely as a
protest press but 1o present specific and popular grievances
directed both at the colonial regime and their allies the Buganda
establishment. By the 1920s a few Africans had accumulated large
incomes from the land holdings granted to them or their fathers
by the 1900 Anglo-Buganda agreement. Through education,
fravel, and interaction with other African peoples and people
outside the continent, they had acquired new experiences. These
new experiences were used to question the logic of colonial rule
and especially the discrimination, oppression and exploitation of
the African. They questioned the logic of restricting Africans from
carrying out the lucrative import and export trade; the middleman'’s
role of the Asian fraders and businessmen and land grants to white
seftlers in Uganda.®

The argument went even further. Gambuze, a monthly that emerged in
1927, questioned the introduction of compulsory “free” labour, Kiswanhili,
closer union in East Africa, and cotton pricing and ginning. It also raised
the issue of class.’

Inevitably, the colonial regime struck lback. Thus began the stafe’s
regulation and control of the media through legislation and practice in
Uganda. The femplate that the colonial regime introduced was the same
that the leaders of post-independent Uganda adopted and, in many
ways, perfected. One of the more known cases was that of Buganda
Nyaffe, started in 1944 by Daudi Mukubira, the president of the Uganda
Growers Co-operative Union. His publication accused the colonial regime
of pursuing policies aimed at enslaving black people a second time. The
regime banned Buganda Nyaffe. *“Mukubira was arrested, charged with
publishing a seditious document and fined Shs. 100 for breach of war-time
censorship regulations.”®

During a general workers strike in 1945, the colonial authorities would

6 Gariyo, “The Press” 7
7 Gariyo, “The Press” 18-19.
8 Gariyo, "The Press” 18-19.

| 5|



send Mukubira into internal exile in northermn Uganda. Things got worse
for the press in 1949. Aggrieved over the king (Kabaka) of Buganda’s
failure to have chiefs and members of the Lukiko (parliament) elected
so the inequities resulting from the 1900 Agreement could be addressed,
and over the colonial regime’s failure to address issues around cotton
ginning and selling, the Bataka Party and Uganda African Farmers Union
orchestrated riofs. The regime pointed fingers at several newspapers — The
Uganda Star, Mugobansonga and Munyonyozi — for having stirred up the
people. It infroduced The Press Censorship and Publications Act of 1949,
The law limited the circulation of these papers and they were |later banned
altogether. For criticising the Kabaka, the editor of Dobozi lya Buganda was
arrested and convicted.

Those journalists who agreed with the colonial policies, men like J. W.
Kiwanuka, the editor of Matalisi, were rewarded — in classic divide and rule
style. For his strong affacks against the strike organisers and sympathetic
publications, the colonial regime granted Kiwanuka a scholarship fo study
journalism in Britain. But then, when he returned, something had changed in
the man. He started aftacking the colonial authorities in his new publication,
The Uganda Post, founded in 1951. When he cirificised the Protectorate
Government for exiling the Kabaka in 1953 over disagreements especially
about formation of an East African Federation, he was arrested under
emergency laws for publishing material aimed af fostering confusion. He
was fined Shs. 1,005. In 1954, the regime banned Uganda Post, Uganda
Express, and Uganda Eyogera over the same question of the Kabaka's
forced exile. The first two publications were banned again two years later.
Governor Andrew Cohen said the banning would teach newspapers to
be “responsible and objective” in their reporting.” Because of constant
harassment, Uganda Express ceased publication in 1960 and Uganda Post
the following year.

As the 1950s wore on, the demands of the Africans grew ever louder. More
and more were going to school and demanding self-rule so as to get into
power and enjoy some of the privileges the colonial leaders were enjoying.
The louder the demands, the more the colonial regime fought back. In
1956, Paulo Muwanga, a man who would go on to play a key role in the
immediate post-Amin politics of 1979-1985, published an article in the
paper Emambya Esaze, calling Britain a chief enemy of the people of
Uganda. With a colleague, he was arrested and charged with sedition

? Gariyo, “The Press” (footnote 249) 72.

l 6l



and promoting dissension amongst the people. His paper was banned for
more than a year.™

The Newspapers Surety Ordinance No. 9 of 1910 was the earliest anti-media
low in Uganda. It stated in part:

No person or company shall print or publish or cause to be printed
or published within the protectorate unless executed and registered
in the office of the Registrar of Documents under the Registration
of Documents Ordinance a bond in the sum of shs.6000 with one
or more [surety].

The Press Censorship Ordinance No. 4 of 1915 provided that the “governor
may at any fime establish a press censorship and may at any fime
revoke such order.” The Penal Code provided for the offences of seditious
conspiracy and libel, possessing seditious documents, and publishing a
false report. The police were granted powers to arrest suspects without
warrant. The regime did not stop at newspaper banning and arrests of
editors. It also confiscated printing machines and sometimes sold them by
public auction.

The Newspaper and Publications Ordinance No. 33 of 1960 increased
licence fees for newspaper publication from Shs. 5,000 to Shs. 10,000. Most
small newspapers could not afford these fees. Thus by independence, only
a handful of papers such as Uganda Eyogera and Munno were active. "This
type of atftitude against free expression and particularly against comment
on polifical issues was also to shape the post-colonial regime’s policies

"

1962-1971

The colonialists eventually left and Uganda became independent in 1962.
Lacking in a sense of irony, the African Ugandan leaders continued the
draconian press order that the colonialists, whom they had fought under the
broad banner of freedom, had established to rein them in. The successive
leaders said one good thing about free speech and democracy and did
quite the opposite. Two months 10 independence on October 9, 1962,

10 Gariyo, “The Press” 47.
" Gariyo, “The Press” 76.

|71



Milton Obote, soon to be executive prime minister, addressed his party’s
delegates at a conference saying, amongst other things, that “every
human being is free to seek the truth and to express the truth as he may
understand it” [and] “science, the arts of expression, and learning must be
free and their products freely exchangeable.”'?

What he did not make clear is that there were serious limits to the search and
the expression of the truth in his Uganda. Back in the 1960s, modermisation
thinking demanded that the press address itself to questions of development
not palitics, as if the two were mutually exclusive. A syllogism informed their
approach. It went:

¢ nation building is the goal
e criticism (euphemism: subversion or division) interferes with nation building
¢ the goal cannot tolerate criticism'3

Any criticism had to e ‘constructive,” with the leaders retaining the right to
define what the phrase means or should mean.

A month after independence, the ruling party’s secretary general warned
The Uganda Argus that the government might take action against it for
cataloguing challenges the new government faced. It was an ominous
start. In 1966, the govermnment deported Ted Jones, the Uganda
correspondent for two Nairobi-based publications, the Kenya Weekly News
and the Reporter. It also threw out Billy Chibber, a Daily Nation reporter.
And Ssekanyolya, back from the dead and loudly championing Buganda
interests, was banned. It was all building up to a climax. It came in 1968 with
what has come to be known as the Transition'# Affair.'® First, a minister said
on national television in January 1968 that the magazine was subversive
and threatened government action. The action came in October 1968 with
the arrest and solitary confinement, under emergency laws, of writer and
politician Abu Mayanja and Transition founder and editor Rajat Neogy.

12 A. Milton Obote, "A Plan for Nationhood,” Transition No. 6/7, Oct, 1967 18.
13 “A Matter of Transition,” Transition No. 38, June-July 1971: 43.

14 Transition magazine was founded in 1961 as a monthly but later starfed coming out every two
months.

5 For a full freatment of the Transition Affair and the general government approach to the press
in the 1960s, see Bermnard Tabaire (2007) ‘The Press and Political Repression in Uganda: Back
to the Future?, Journal of Eastern African Studies, 1: 2, 193 — 211. Access it online at <http://
pdfserve.informaworld.com/35856  780826062.pdf>.

|8l



Mayanja had given Milton Obote a hard time over the 1967 constitution.
He said it was designed fo create “a one-man dictatorship.” He accused
the prime minister of tribalism and dismissed his party as one devoid of any
ideology. The detainees were charged with six counts of sedition. They were
acquitted. But Transifion, the ‘subversive’ publication, relocated to Ghana,
closed shop, changed names, closed shop again, and re-opened doors
in the United States in its original name in the 1990s. All this had a context:
"Sensitive 1o the fact that his popularity was diminishing with time, Obote
became less and less tolerant of criticisms and political activities of his
actual and potential political opponents.”'®

1971-1985

When army chief Idi Amin overthrew Milton Obote in January in 1971, he
cited lack of freedom to air views as reason number three, out of 18, for
his action. Many were happy. The happiness did not last. Within a year,
the killing of journalists had started. Munno editor Fr Clement Kiggundu,
John Serwaniko, also of Munno, news photographer Jimmy Parma, and TV
journalist James Bwogi were all murdered. "Many more were jailed. Others
chose exile. The news business as we know it died. So did Uganda.”'’

Tanzanian forces fighting alongside Ugandan exiles overthrew Amin in
1979. and the press revived itself. After nearly two years of political chaos,
Milton Obote returned to power to run a government commonly referred to
as Obote |l It lasted until July 1985. For the press, Obote Il was even worse
than Obote |. His government banned seven newspapers in 1981 alone.
The then-influential Weekly Topic was one of those banned. He sacked the
editor of the government-owned Uganda Times over an article on military
killings of civilians. Journalists were cowed.

Post-1986 and Birth of the Current Media Era

President Yoweri Museveni’s triumphant National Resistance Army (NRA)
guerrillas captured power in January 1986. Mr Museveni's, like Amin’s, was
one of the most popularly received governments by the public. It promised
not just a *mere change of guards,” in Mr Museveni’s rousing words af

16 Peter M. Gukiina, Uganda: A Case Study in African Political Development (Notre Dame and
London: University of Notre Dame Press, 1972) 168.

v Tabaire, “The Press and Political Repression” 203.

|91



his swearing-in ceremony, but a “fundamental change” in running the
Ugandan state.

"[TIhe NRM government at its inception exemplified a commitment
to democratic rule and norms that was apparent in its record on
the elimination of systematic abuses of power, state-sanctioned
violence, and inter-ethnic animosities as well as respect for the rule
of law, human rights, and freedom of expression.”!8

Specifically on the media, an observer wrote:

In the six-month interregnum between the fall of Obote and the
emergence of Museveni's NRM, the press once again seized its
opportunity. Many of the banned newspapers, including Weekly
Topic, appeared once more on the streets of Kampala, but
this time they survived the emergence of a new regime which,
if not wholeheartedly committed to the ideals of press freedom,
has certainly shown itself infinitely more tolerant than any of its
predecessors.'?

The Museveni government was better than its predecessors, but only just. If
banned the Weekend Digest within six months of taking power for a report
on alleged plans to oust it. From March 1986 through 1992, the government
dragged before the courts at least a journalist a year.?® That record has
remained virtually unchanged to-date. Sedition and criminal defamation
were the often-cited offences. After 1995, the state added promotion of
sectarianism as well. In 1988, the government changed the penal code to
stop reporters from writing about military installations, equipment or supplies,
and soldiers. A seven-year jail term awaited a convicted offender. The year
before, Mr Museveni threatened to use the Detention Act to prosecute
those who smeared the army.

When the government was not using legislation to harass the media, it
was using administrafive means. In 1993, for example, it stopped its
departments from advertising in The Monitor, a paper that was formed
by seven independent journalists the year before when they quit their jobs

18 George W. Lugalambi, "An Assessment of Democratic Deliberation in Uganda: A Case Study
of the Framing of Key Palitical Issues in the Press,” unpublished doctoral thesis, The Pennsylvania
State University, USA, 2006.

19 Adewale Maja-Pearce, “The Press in East Africa,” Index on Censorship Vol. 21 No. 7, July- Aug.
1992: 63.

20 See Maja-Pearce 63 for details of the cases.

[10]



at Weekly Topic. The ban would last four years. Given that back then the
government was the biggest advertiser because the economy was just
beginning to recover after decades of collapse, the ban was all the more
punitive,

Post-1995 Constitution

No newspaper has been banned since 1995. No journalist is known to
have been killed for his or her journalistic work per se at the behest of the
government. The government enacted an Access to Information Act in
2006. But without a doubt, the most significant happening of the post-1995
media dispensation has been the explosion in electronic media following
the liberalisation of the communications sector in 1992, Up until then, the
government had never even bothered with the electronic media because
it owned both Uganda Television and Radio Uganda, the two outlets that
served as all of broadcast media in the country.?!

According to the Uganda Communications Commission,?? there were 202
FM stations on air as of June 2009 compared to 166 in June 2008. There
were 40 television stations on airin June 2009 compared to 26 ayear earlier.
There were 27,590 Internet subscriptions with an estimated number of users
standing at 2.8 million (nine percent of the population) in 2009 compared
to 15,500 subscriptions and an estimated one million users in 2007. By July
2010 the number of licensed FM radio stations had risen to 244 and that
of licensed TV stations had shot up to 41, going by the Media Council’s
count. According to the African Media Barometer, about 80 percent of
Ugandans get their news and related information from radio. More and
more Ugandans are blogging and tweeting as well. For print mediq, there
are about 15 newspapers both daily and weekly. Media watchdogs have
praised the government for enabling a “relatively liberal media climate.”?
Local journalists have rated media freedom to be at a moderate level,>

The media explosion accelerafed the government’s inferest in control. It

2 Uganda Television and Radio Uganda were merged in 2005 and reconstituted into a new
public broadcaster, the Uganda Broadcasting Corporation.
2 AReview of the Post and Telecommunications Market 2008/09.

23 “Aftacks on the Press 2003: Documented Cases from Africa 2003,” CPJ, 11 Dec. 2006 <http://
www.cpj.org/attacks03/africa03/uganda.html>.

2 Peter G. Mwesige, "A Profile of Ugandan Journalists in the New Millennium,” The East African
Media and Globalisation: Defining the Public Interest, ed. Goretti Linda Nassanga (Kampala:
Mass Communication Department, Makerere University, 2003) 213.

1]



has relied on a raft of laws and public denunciations and threats. Between
1986 and 2004, more than 24 journalists were charged in the courts of law
on criminal publication offences.?® Between 2007 and February 2010, the
authorities summmoned 34 journalists on matters related to their work and 25
were charged with various offenses.? Here is a sample of cases that have
been prosecuted against journalists:

1. Andrew Mwenda (The Independent) — sedition and promoting
sectarianism

James Tumusiime (The Observer) - promoting sectarianism

Ssemuijju lbrahim Nganda (The Observer) - promoting sectarianism
Charles Bichachi (formerly with The Independent) - sedition

John Njoroge (The Independent) - sedition

Joachim Buwembo (formerly with Daily Monitor) - criminal defamation
Robert Mukasa (formerly with Daily Monitor) - criminal defamation
Bernard Tabaire (formerly with Daily Monitor) - criminal defamation

9. Emmanuel Gyezaho (Daily Monitor) - criminal defamation

10. Richard Tusiime (Red Pepper) - criminal defamation

11. Francis Mutazindwa (Red Pepper) - criminal defamation

12, Daniel Kalinaki (Daily Monitor) - forgery and uttering a false document

13. Henry Ochieng (Sunday Monitor) - forgery and uttering a false document
14, Moses Akena (Daily Monitor) - criminal defamation

15. Kalundi Serumaga (Radio One) - sedition and incitement of violence

® N OOk N

Basically, every year Museveni has bbeen in power there has been at least
one reported case of media harassment.?” Apart from the Penal Code
and its provisions on sedition and criminal libel, there are several pieces of
legislation that have been passed that affect the work of journalists.?®

% Peter G. Mwesige, “Can You Hear Me Now? Radio Talk Shows and Political Participation in
Uganda,” unpublished doctoral thesis, Indiana University, Indiana, USA, 2004.

% "African Media Barometer Uganda 2010: The First Home Grown Analysis of the Media
Landscape in Africa,” Friedrich-Ebent-Stiftung (fesmedia Africa), Windhoek, 2010: 19.

27 Tabaire, “The Press and Political Repression” 205.
3 For details on the various laws, see “African Media Barometer Uganda 2010".

[12]



Other Legislation Affecting the
‘Work of Journalists

The Anti-Terrorism Act, 2002, under section @ (1) makes it a criminal offence,
among others, to publish and disseminate news or materials *that promote
terrorism.” However, this provision does not precisely define “terrorism.” A
person convicted of this offence is liable “to suffer death” without the option
of imprisonment. Also, section 3 (1) (c) of the third schedule of the act
violates journalistic ethics by excluding “journalistic material which a person
holds in confidence and which consists of documents or of records other
than documents” from the list of items that are subject o legal privilege
during terrorism investigations.

In the aftermath of the Kampala bombings on July 11, 2010 that were
blamed on the Somali terrorist group Al Shabab, the government rammed
through Parliament The Regulation of Interception of Communications
Bill, 2007. The law is likely to make it very difficult for journalists to protect
confidential sources. The Police Statute, 1994, empowers the Inspector
General of Police to restrict people from exercising their right of freedom of
expression and assembly as a group.

In its 2008 report, like that of 2000/2001, the Uganda Human Rights
Commission (UHRC) called for the repeal of the laws on sedition,
sectarianism, criminal libel, criminal trespass, some sections of the Penal
Code Act (Cap 120), some sections of The Press and Journalist Act, The
Official Secrets Act, The Emergency Powers Act 1968, and sections of the
Anti-Terrorism Act. The report said that although many of these laws and
sections were not invoked in 2008, they continued to be “an ever-present
threat.” According to the UHRC: "Some of these laws are archaic, having
been inherited from the colonial administration. They have no place in a
democracy as they prevent not only the media, but the citizens as well,
from addressing controversial issues.”*

2 Uganda Human Rights Commission. *11th Annual Report of the Uganda Human Rights
Commission to the Parliament of the Republic of Uganda,” 2008: 115.

[13]



Much as the government has lost almost all cases against journalists, it has
continued to rely on the law because it serves to not only make it appear
enlightened but also keeps journalists permanently on tenterhooks and
perpetually second-guessing themselves.°

% For a revealing first-hand narrative of how the state uses the law to nail journdlists, see Charles
Onyango-Obbo, "A Ugandan Journalist is Taken to Court by His Government,” Nieman Reports
Vol. 53 No. 2, Summer 1999, 22 Mar. 2007 <http://www.nieman.harvard.edu/reports/99-
2NRsummer99/Onyango-Obbo.htmi>. He recounts his ordeal following a September 21,
1997, story in Sunday Monitor that said the DR Congo had rewarded Uganda with gold for
helping remove Mobutu Sese Seko from power in 1996.

[14]



Political Threats

When it is not the law, the state has used some fairlly crude methods.
President Museveni has routinely denounced and threatened the media.
In April 2007, for example, the president met media owners and editors
at State House, the seat of the presidency. He accused them of granting
his opponents room to abuse him. After reminding them of existing laws,
an attendee said, he warned: *I am going to shut down your radios.” After
the meeting, some radio owners told their producers not to allow certain
individuals to appear on their polifical talk shows any longer. And one
Wednesday in August 2005, President Museveni spoke at a public function
as the chief mourner for Sudanese First Vice President John Garang who
had died on July 31 in one of Mr Museveni's helicopters as he rode home
to South Sudan from a Kampala visit.

The president did nof like the affendant media coverage. He let loose. Just
in case anyone needed reminding, he declared: "I am the President of
Uganda. The people elected me. | therefore have the ultimate mandate to
run their affairs.” He added: *Now, any newspaper which plays around with
regional security, | will not tolerate. | will simply close it. End. Finish. Gasiya tu
... It's the least of my problems.”! He singled out Daily Monifor, The Weekly
Observer (now The Observer), and Red Pepper. He referred to then-Daily
Monitor political editor Andrew Mwenda, who also hosted a political show
on KFM, a Monitor sister station, as a “"boy.” The next day, the Broadcasting
Council, which regulates the sector, shut down KFM and suspended its
broadcasting licence indefinitely reportedly because the station had
disregarded minimum broadcasting standards as per the first schedule of
the Electronic Media Act (Cap 104) 2000. The day after, police detectives
summoned Mr Mwenda to the headquarters of the Directorate of Criminal
Investigations®? and kept him in the cells for the weekend. He was charged
with sedition. KFM would remain closed for one week. Earlier, stations such

31 Various media houses — Daily Monitor, New Vision, Weekly Observer, and the radio and TV
station carried the remarks the same day, August 10, 2005 and the day after.

= The CID now runs a Media Crimes Deparment dedicated to monitoring media and questioning
of journdlists, with a view fo charging them in the courts. The offices of the resident district
commissioners (RDCs) have also established units to monitor media. In districts such as Jinja
and Sorofi, RDCs have sent officials to ask radio station managers o provide names, titles,
phone numbers, and residential addresses of journalists under the guise of monitoring security.
This is done, or is meant to be done, without the knowledge of the journalists.

[15]



as Radio Kyoga Veritas* and newspapers such as Daily Monitor®* had had
their operations suspended and closed. But this seemed like a precursor to
what would come in Septemiber 2009.

September 2009 Riots and the Aftermath

From September 10-12, 2009, riots erupted in Kampala following a
confrontation between the central government and the authorities of the
Kingdom of Buganda, Uganda'’s oldest monarchy and the country’s most
populous region. According to the police, the riotfs left 27 dead, mainly
from gunshot wounds. In the course of the riots, the Broadcasting Council
shut down four radio stations: Central Broadcasting Service (CBS), Suubi,
Sapientia, and Akaboozi ku Bbiri. They were accused of inciting violence,
promoting sectarianism, campaigning against the government, and
abusing Mr Museveni. A year on, CBS, largely owned by the Kingdom of
Buganda and about whose programming the president had repeatedly
complained for years, is still off the air. The others were allowed back on
air after many weeks, with the Catholic Church-owned Radio Sapientia
ordered to stick to religious programming. To re-open, the government
wants CBS to, among other conditions, apologise for inciting violence and
civil unrest, relocate its studios away from the headquarters of the Buganda
government, drop programmes that incite violence and disorder, and
adhere to broadcasting standards. *l will order the reopening of CBS when
Mengo [the seat of the kihgdom] implements the conditions given by the
government,” President Museveni told a rally at the end of January 2010.
Several journalists were also barred from broadcasting; some are yet to
return to work a year later.

The government also banned ebimeeza, the public out-of-studio open-air

33 The government closed the station, run by the Roman Catholic Church, on June 22, 2003
for nine weeks, following an attack on Teso sub-region by Lord’s Resistance Army (LRA). The
radio was accused of indiscriminately broadcasting rebel-related news that reportedly
caused panic, fear, and tension in the population. See more here <http://www.mail-archive.
com/ugandanet@kym.net/msg04682.htmi> and <hftp://www.ifex.org/uganda/2003/06/26/
police_close_church_owned radio/ >. Accessed Sep. 7, 2010.

34 On October 10, 2002, agents from military intelligence, intermnal security, and police besieged
the publication’s offices for seven hours beginning about 6 p.m. before shutting it down for a
week over a story that stated that a military helicopter had come down while pursuing rebels
of the Lord’s Resistance Army in northern Uganda. The security personnel frisked journalists,
turned their desk drawers inside out and carried off central processing units and servers. One
of the authors of this report was a chief sub-editor and withessed the operation.

[16]



discussions that used to be broadcast live on various radio stations. The
ebimeezaq, started ahead of the 2001 elections, provided the people the
opportunity to discuss public issues openly. The government’s first attempt
to ban these shows, contending that radio licences allowed only indoor
and not outdoor broadcasting, was in Decemiber 2002.

Media Freedom Rankings

The latest world rankings on media freedoms present a stable, sometimes
mixed, picture. According to Freedom House's Freedom of the Press
Rankings of 2010, Uganda placed 110th out of 196 countries surveyed. It
is tied with Congo (Brazzaville), Fiji, Guinea-Bissau, and Nigeria. In 2009, it
ranked 109 out of 195 countries. It tied with Congo (Brazzaville), Haiti, and
Senegal. In 2008 it was 110th out of 195. According to Reporters Without
Borders’ Press Freedom Index, Uganda placed 86th out of 175 countries
in 2009; 107th out of 173 in 2008; and 26th out of 169 the year before.
Freedom House has consistently rated Uganda partly free regarding media
freedom. Possibly, the ranking would be worse if it were not for the dogged
struggle of media practitioners to push back at the state’s zeal to control
speech.

The Media Fight Back

The state’s sustained attack on the media in Uganda for the last 100 years —
starting with the Newspapers Surety Ordinance No. 9 of 1910 -has not always
gone unchallenged. In 1956, Uganda Express questioned the colonial laws
against free expression. It argued that the Protectorate Government, as the
colonial regime was sometfimes known, was using laws such as sedition
as “a political weapon to punish those who happen to oppose its policies
in strong terms.”*® Years after colonialism ended, things had not changed
much. This prompted Mayanja to write in Transifion crificising the government
for being "quite happy in retaining ... and utilising ... especially those laws
designed by the Colonial Regime to suppress freedom of association and
expression.”¥ Three years into the Museveni regime, a newspaper carried
an ediforial saying:

35 Quoted in Gariyo, “The Press” 43.

36 AK. Mayanja, “The Fact that We Hate Apartheid Should Have No Relevance in the Way We
Punish Traffic Offenders,” Transition No. 37, 1968: 15.

[17]



One honourable member of the NRC [the parliament at the fime] Mr.
William Naburi has gone 1o the extent of suggesting that newspapers should
e banned in order to achieve peace ... We have always stated that we
appreciate the difficulties under which our government is working ... we do

not enjoy painting a gloomy picture of the country. But af the same time we
would be doing injustice to ourselves to see the danger signals and keep
quiet ... Talking about gagging the press cannot be an alternative solution
1o this redlity ... Papers may be banned, journalists may e imprisoned but
even that will do nothing to alleviate the situation.®”

When appeal to reason failed, the journalists changed tack. They took their
concems fo the courts. And they had something big going for them: the
new national constitution, promulgated in October 1995. The constitution
provides for a Bill of Rights that is progressive on free speech. Because any
Ugandan is free to file a petition in the Constitutional Court on any matter
touching on the constitution, journalists chose to take full advantage.
They have since filed several constitutional petitions challenging laws
such as criminal libel/defamation. The first win came in February 2004
when the Supreme Court, reversing a decision of the Constitutional Court,
unanimously nullified section 50 of the Penal Code that made publication
of false news an offence. The second big win came in August 2010. In @
unanimous decision, the Constitutional Court struck down the law of sedition
but upheld that of promoting sectarianism. A year earlier, the same court
showed unanimity in maintaining that the law of criminal defamation was
constitutional. That decision has been appealed to the Supreme Court. If
the state follows through, the same court, the highest in the land, will hear
an appeal to keep the sedition law on the statute books.

Individual journalists are also suing the state in other courts. Following the
closure of four radio stations last year, talk show hosts Kalundi Serumaga
(Akaboozi ku Bbir) and Geoffrey Ssebaggala (Sapientia) sued the
chairperson of the Broadcasting Council and the Attorney General for
unlawful suspension from broadcasting. Several journalists from CBS have
sued the government for compensation for loss of employment with the
continued closure of their station. Even before these cases were resolved,
the government proposed making changes to the press law, something
that left many alarmed and underlined the fact that the struggle for free
media in Uganda is not anywhere near over.

37 Editorial, The Citizen, weekending 20 Sept. 1989 quoted in Zie Gariyo, “The Media,
Constitutionalism and Democracy in Uganda,” Centre for Basic Research [Kampala], Working
Paper No. 32, 1993: 39.

[ 18]



§Proposed Press and Journalist
(Amendment) Bill, 2010

Compared to previous governments, the curent one under President
Museveni has expanded various freedoms both in practice and by the
enactment of a Bill of Rights. The liberalisation of the communications sector
in the early 1990s led to an explosion of media. This upsurge in media has
necessarily led to an increase in the number of critical voices that can be
heard against the government. Over time, the government has sought to
mute those voices. In a way, the government is scared of ifs own success.
It is as if having let the genie out of the bottle, it wants it back in. That has
proved difficult. It is now resorting, partly, to the force of legislation to achieve
its aim of having a pliant populatfion. The government is doing this well
aware it can get its way because the ruling party dominates parliament.

On April 18, 2007, President Museveni wrote in The New Vision about
how he persuaded his ministers as to the benefits of licensing private
broadcast media. He then added: "I am, however, disappointed about
the irresponsibility, irationality of the use of your media houses and the
propensity to allow your media houses to be used by saboteurs of Uganda’s
and Africa’s future.”

The theme of media responsibility is one that government officials harp
on all the time. As already noted, colonial govermnor Cohen obsessed
about media responsibility as well. The Minister of Information and National
Guidance, Kabakumba Matsiko, told Saturday Monitorin aninterview carried
on March 27, 2010: It has been redlised that after we liberalised the press,
we have not had a responsible media and now we are looking af how
we can regulate the media.” On April 30, 2010, the leading newspapers
convened a consultative forum on the proposed changes to the media
law. Minister Matsiko said at that occasion:

[19]



The increase in the number of media outlets, following liberalisation, has not
been matched by laws and monitoring and supervisory mechanisms. So
the government has not been able to regulate the activities of the media.

As aresult of the shortcomings in the legal framework, various interest groups
have taken advantage under the guise of freedom of expression to publish
material that endangers stability and national security...Our media cannot
regulate itself because it is in its infancy. It needs nurturing and guidance.
Left on their own, some media houses would cause incitement to anarchy
and even to genocide.

It is as if it is the government rather than the constitution that guarantees
rights and freedoms. It is as though it is the government that gives and takes
them away and by giving them it is doing Ugandans a favour. Certainly
that is the impression the government’s actions create.

And so in January 2010, the government came up with a draft bill to
regulate the print media. The Press and Journalist (Amendment) Bill, 2010,
announces in ifs long fitle that it seeks:
To amend the Press and Journalist Act in order to provide for
registration of newspapers; to require that the editor of a newspaper
shall ensure that what is published is not prejudicial to national
security; to rationalize the composition of the media council; to
provide for licensing of newspapers; 1o increase the membership
of the disciplinary committee; to provide for expeditious disposal
of complaints before the disciplinary committee; to provide for
offences and penalties and to provide for other related matters.

The most controversial proposal in the draft bill is the licensing of newspapers.
Today, newspapers, magazines and other such publications must register
with the General Post Office but as a formality. The draft bill intends to
empower the statutory Media Council to license newspapers annually and
to revoke the licence in case of breach of licensing conditions. A new
secftion is being infroduced fo address licensing and it provides that:

(1) A person shall not operate a newspaper unless there is in force in relation to
the newspaper a license issued by the Council.

(2)  An application for a license shall be in the form prescribed by Regulations.
(3)  The Council shall before issuing a license under this section take in account

the following-
(@) that the applicant —

|20]



(4)

(9)

(6)

(7)

(8)

(9)

(i) in the case of an individual, is a resident of Uganda; or
(i) is a locally registered partnership or company;
(b) proof of existence of adequate technical facilities; and
(c) social, cultural and economic values of the newspaper.

A license issued under this section is valid for one year and is renewable
subject fo the requirements under subsections (2) and (3).

Where the Council refuses to grant a license in respect of a newspaper, it
shall state in writing the reasons for the refusal.

A person whose application for a license under this section has been refused
may appeadl to the High Court and the High Court may confirm or set aside
the refusal and may give such orders as it may consider appropriate.

The Council may revoke a license issued under this section on the following

grounds —

(a) publishing material that is prejudicial to national security, stability and
unity;

(b) publishing any matter that is injurious to Uganda'’s relations with new (sic)
neighbours or friendly countries;

(c) publishing material that amounts to economic sabotage; and

(d) contravention of any condition imposed in the license.

A person whose license has been revoked may appeadl to the High Court
against the revocation and the High Court may confirm or set aside the
revocation and make such other order as it may consider appropriate.

A person who —

() operates a newspaper without a license issued under this section; or

(b) contravenes the provision of a license issued under this section,
commits an offence and is liable on conviction to a fine not exceeding
forty eight currency points or imprisonment not exceeding two years or
both.

The Case against the Proposed Amendments

At the April 2010 consultative forum, participants praised Uganda for making
progress by passing the Access to Information Act and The Whistleblowers
Protection Act. It was therefore ironical that the same country that offered
leadership in the region on these issues now wants fo offer guidance, nurture
and regulate the media because of its so-called infancy. Even if that were
necessary, asked Mr Henry Maina from Aricle 19, “is the proposed way

|21]



the best way to nurture a child? No, you don't tie him up and ask him
to walk.” Uganda cannot sign on to the International Covenant on Civil
and Political Rights, the Declaration of Principles on Freedom of Expression
in Africa and other such declarations and instruments and then renege
on them by proposing obnoxious media laws. Indeed, the proposed
changes contravene the lefter and spirit of article 29 (1) (a) of the Ugandan
constitution as well.

The ultimate aim of the government’s proposed amendments, it seems
clear, is to silence dissent. The government says it wanfs to regulate the
media but the draft bill is all about control. If the government is acting in
good faith, argue journalists and free speech activists, how come it is not
moving fast enough to operationalise the Access to Information Act, 2005?
Regulations making the law operational were laid out in 2008, but the
government is yet fo issue a legal instrument that gives those regulations
force by defining which information can and cannot be released to the
public. Consequently, government officials continue to hide behind the
discredited Official Secrets Act, which the Access to Information Act did not
repeal, to not release information to the public.

The proposals give excessive powers to the Media Council to determine
what, forinstance, counts for *“material that is prejudicial to national security,
stability and unity.” Yet composition of this same Media Council is being
changed as to erode what little independence it still had. Crucially, the
minister responsible for information will directly appoint the chairperson of
the Media Council unlike under the current law whereby members elect
one of their own as chairperson. This will increase the minister’s powers over
the Council. If the bill becomes law, the Media Council will have excessive
powers similar to those of the Broadcasting Council under the Electronic
Media Act. Under this Act, the minister appoints the chairperson of the
Broadcasting Council and the minister can issue policy directives which
the "Council shall comply with.” It is little wonder that radio stations get shut
down all the time. The proposed licensing terms thus provide a basis for
the government to whip into line those supposedly stubborn publicafions
by undermining, instead of enhancing, the independence of the Media
Council.

Theproposalsmandatethe MediaCounciltoregisterandlicensenewspapers.
The draft bill provides that none shall operate a newspaper “unless it is
registered with the Council and has complied with the requirements ...”
Contravention of this provision may lead, upon conviction, to a “fine not

| 22]



exceeding forty eight currency points or imprisonment not exceeding two
years or both.” According to Article 19, the UK-based freedom of expression
advocacy organisation, infernational law recognises the licensing of
broadcasters to ensure order in the usage of the spectrum and to prevent
chaos in the airwaves; but it rules out licensing of newspapers. Principle 8
(1) of the Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa states:
"Any registration system for the print media shall not impose substantive
restrictions on the right to freedom of expression.” And the 2003 joint
declaration of the special mandates on freedom of expression states:

Imposing special registration requirements on the print media is unnecessary
and may be abused and should be avoided. Registration systems

which allow for discretion to refuse registration, which impose substantive
conditions on the print media or which are overseen by bodies which are
not independent of government are particularly problematical.

Accordingly, Article 19 notesthatregistration of the printmediais unnecessary
and may be abused. As a result, it is not required in many countries.

The draft bill says one can appeal when denied a licence but given how
slow Ugandad’s legal system is and its heavy case backlog, it may take
years for the courts to rule on the appeal. One would not operate during
that time as he or she waits for the courts 1o settle the matter. This state of
affairs would deny him or her employment and income in the intervening
period.

In seeking to regulate content, the draft bill prohibits publication of material
that amounts to economic sabotage, or that endangers national security,
stability and unity, and Uganda’s relations with foreign countries. Minister
Matsiko has said it is the government that will determine what is national
security, economic sabotfage, etfc. "But the process will not be arbifrary and
a one-man matter,” she said at the April 2010 meeting. *Not everything will
e put in the law but there will be regulations. Everything will be clarified
and defined.” However, it will still be up to the Media Council to determine
whether a publication has run afoul. In any case, any limitation should not
override the right to free media but facilitate the enjoyment of the right. That
is, a limitation is a secondary objective as was well articulated by Justice
Joseph Mulenga in the judgement striking down the false news law.38

38 See Judgement of Mulenga, J.S.C. in Onyango-Obbo and Mwenda v. Afforey Generdl,
Constitutional Appeal No. 2 of 2002, Supreme Court of Uganda, 11 Feb. 2004.

|23]



On sanctions provided for in the draft bill, Article 19 has noted:

These are excessively harsh sanctions for breach of provisions which are,
of themselves ... illegitimate. [T]he system of licensing and revocation of
licences envisaged by the draft Bill would allow for extensive government

control over any newspaper which it did not favour. A prison sentence of two
years simply for operating a newspaper in breach of any licence condition,
which might be something relatively minor, also cannot be justified.

The government, fairly, obsesses about entry standards and journalistic
ethics and standards. But it has no competence in deciding how a radio
presenter in some far-flung part of the country does his or her job. The
Observer Managing Editor, Mr James Tumusiime, whose newspaper was
one of the convenors of the April forum, put it thus:

[The government] must not be influenced by the few mistakes journalists
make to control them. Should we abandon democracy because sometimes

it produces bad leaders or leads to conflict or delays decisions? For the
judiciary, when criminals are set free, it still remains sacrosanct, Media must
e embraced with all the imperfections. This draft bill is not doing that.

Indeed, charlatans exist in churches but rarely, if ever, does one hear calls
to ban churches or religion. If they must be banned, an independent body
should. The Daily Monitor Managing Editor, Daniel Kalinaki, another co-
convenor of the April forum, said: *Government took one step forward with
the 1995 law; it should not take two steps backward with the [draft] bill.” This
therefore is a matter of self-regulation.

The Article 29 Coalition, a voluntary Ugandan network of media organisations
working to promote media freedom and professionalism in journalism, is
named after the constitutional provision that guarantees free expression
and media. The Codlition argued in March 2010 in its rebuttal to the
bill that the proposed newspaper licensing conditions such as “proof of
existence of adequate technical facilities” and the “social, cultural and
economic values of the newspaper” not only violated constitutional
guarantees of freedom of expression but were also susceptible to arbitrary
interpretation and therefore abuse. In particular, the Coalition contended
that technological standards could not be used fo determine who could
or could noft publish a newspaper.

|24]



Some of the newspapers that stood up to the oppressors of the past, including
the colonialists, and highlighted human rights abuses were produced with

rudimentary technology but the ideas they propagated were tfransformative.
Freedom of expression and of the press cannot be the preserve of only
those who have ‘adequate’ technical facilities and other resources.*.

% Article 29 Coalition, “Statement on the Proposed Press and Joumnalist (Amendment) Bill, 2010,”

6March 2010.

|25]



The recommendations below are derived from two media forums on the
draft bill held in April and May 2010 in Kompala and from a March 2010
critique by Aricle 19.

Self-requlation

Media leaders in Uganda consistently acknowledge that there are problems
regarding the quality of journalism as seen often in the lack of depth and
accuracy, lack of balance and fairness, moralisation rather than analysis,
provision of excitement and incitement rather than information, and
unwarranted attacks on the lives of private citizens.“° But the solution is to
promote and enhance self-regulafion mechanisms that already exist. The
Independent Media Council of Uganda was established in 2006 by 42
media organisations. It has developed a journalism code of practice that
has been distributed. It is now moving to hear and resolve complaints. All
who care for a free media should support it. Alternatively, the model of an
independent media council with statutory powers could be adopted as
they did in Ghana, with the government represented by no more than two
members as is the case of the National Media Commission of Ghana.

Consensus over national values

The government should define what exactly constitutes national security,
economic sabotage, and public morality. But the courts should have
the power 1o determine whether what was published actually is harmful
to, say, national security. The government should make its case to the
court. Moreover, given that these will always remain confested nofions,
civil society organisations should, on behalf of the public, lead a national
dialogue intended to reach a degree of consensus on the definitions of
these concepts. This is especially so if they are to be accepted by the
maijority as national values worth of protection by everybody regardless of
polifical persuasion. As an interested party, the government cannot serve

40 Daily Monitor Managing Editor Daniel Kalinaki acknowledged as much at the April 30, 2010,
forum in Kampala fo discuss the proposed changes o The Press and Journalist Act (Cap 105)
2000.

|26 ]



as a disinterested moderator of this dialogue.

Definition of a journalist

It is critical to recognise the transition from old to new media and to affirm
that anyone who earmns an income fhrough editorial work, irespective
of medium or platform, is a journalist. Universally, journalism is a unique
profession because it derives its public mandate from the right to free
expression that belongs to all citizens. Conceiving of journalismm as an
occupational category is only a pragmatic strategy for those who have
chosen to dedicate their careers to the work of regularly informing citizens
about public aoffairs. Otherwise, the practice of journalism should be
accessible to all citizens who demonstrate commitment to the universal
norms that have come 1o e associated with the practice. It is in the
interest of Ugandan society that there are no unnecessary barriers to entry
in journalism. Besides, the industry should organise itself to respond to the
legitimate concems of citizens who feel that they are often exploited by
individuals who use the cover of journalism to gain access to information
and places for self-serving intentions and rather than the public interest.
Journalists should therefore e open to a form of occupational identification
mechanism controlled by their duly elected or appointed representatives.
This would ensure orderly access to information that is of public interest and
to public places; and it would strengthen public confidence in journalism.

Accreditation of journalists

As intimated above (see ‘definition of a journalist’), intfroduction of a press
card, like in Ghana and the UK, is one way media players could help deal
with the persistent criticism of lack of professional responsibility in journalism.
To get the card, however, journalists would have to agree to follow a
professional ethical code such as the one developed by the Independent
Media Council of Uganda. Some have argued that citizen journalism
would be undermined by such a system of accreditation. Conversely,
accreditation is by definition designed for journalists who operate in, or on
behalf of, news bureaucracies and it should be appreciated for just that
purpose. It does not preclude citizen journalism in its various forms and the
journalists who carry its mantle from performing their role and using their
unique vantage points fo bring those ignored and alfernative stories and
viewpoints out in the public domain.

|27



Structure of the Media Council

The proposed changes to the composition of the Media Council enhance
the minister’s control over this body and should be removed from the draft
bill. The National Media Commission (NMC) of Ghana provides a model
that Uganda should emulate. The NMC is absolutely independent of the
government; yet its strength partly originates from the statutory backing
it enjoys. The lesson for Uganda is that the confidence the practitioners
would have in a Media Council so structured would be the primary source
of its public legitimacy. It would be capable of protecting the interests
of journalists working for the public/state media as vigorously as it would
defend the interest of the journdlists in private media. This approach would
reinforce the idea that journalistic independence is fundamental to practice
regardless of who owns or controls a particular media organisation. The best
interests of Ugandan journalism will be best taken care of by embracing a
middle-ground position which recognises self-regulation as the best way to
nurture the media to maturity but which at the same time appreciates the
legitimate concerns of government and citizens about the excesses of the
media and the need 1o hold it accountable 1o society.

Media policy

The powers of the Media Council fo regulate investment in the print media
sector should either be removed entirely from the draft bill or limited to
pursuing legitimate objectives, such as the prevention of undue control
by one individual over the print media sector. The regulation of the media
sector generally should be guided by a clear and democratic national
media policy akin fo the natfional broadcasting policy. Media policy should
inform and guide legislation and the public should have a say in the design
and regular review of the policy. The spirit behind the media policy should be
to ensure: that democratic space is available to all citizens and legitimate
interests in society; that there is a level playing ground for all those who seek
to invest in the sector; that there is access to media and information for all
citizens including the means to produce and disseminate information; that
regulafion is done in the public interest rather than in response o political
pressures and for the purpose of controlling; and that the media policy itself
is founded on principles grounded in the national core values arived at
through the consensus-building dialogue referred to earlier (see ‘consensus

| 28]



over national values’).

Newspaqper licensing and reqisfration

The newspaper licensing system proposed in the draft bill has no room in a
democratising society and in a free market economy. The licensing regime
that the government wanfts is vulnerable o political abuse as newspapers
that will offend powerful people and interests will in all likelihood face stiff
battles to have their licences renewed. The annual license will for that reason
destabilise the newspaper market as it will expose media organisations fo
increased and unnecessary risk as business enterprises. The health of the
media industry is as important 1o the health of the economy as are all other
sectors. At the end of the day, newspapers compete in the marketplace as
do all other businesses. Therefore, it would be unfair and counter-productive
fo subject them to constraints that other businesses do not ordinarily have
to contend with. Similarly, the proposed registration system should either be
removed entirely or completely revised to bring it in line with infernational
standards, including by making it clear that the Media Council has no
discretion to refuse to reqister a newspaper.

Application of the law

To the extent that it is legitimate to criminalise the dissemination of
information — for example, hate speech and incitement of violence - this
should be done through a law of general application rather than a media-
specific law. If an interest is worthy of criminal protection, it will need to
be protected against all forms of dissemination, not just publication in the
media. The case of Rwanda is often cited to illustrate how the media, when
left on their own, can literally engineer the destruction of a society. Yet a
more nuanced understanding of the Rwandan situation would show that
it was the capture of the media by unaccountable political interests and
actors that further paved the way for the atrocities that were visited upon
that country. Media policy too would have a vital role fo play in creafing
a media environment that would minimise, if not eliminate, the chances
of what happened in Rwanda being played out in Uganda. Likewise, the
system of sanctions in the draft bill should be sulbbstantially revised so that
it only provides for proportionate sanctions for the breach of legitimate
rules.

1291



ARTICLE 19, "Memorandum on the Press and Journalist Act and Press and
Journalist (Amendment) Bill, 2010 of Uganda”, March 2010.

Friedrich-Ebert-Stifftung  (fesmedia Africa). African Media Barometer:
Uganda 2010.

Gariyo, Zie. "The Media, Constitutionalism and Democracy in Uganda.”
Kampala: Centre for Basic Research, Working Paper No. 32, 1993.

Gariyo, Zie. “The Press and Democratic Struggles in Uganda, 1900-1962."
Kampala: Centre for Basic Research, Working Paper No. 24, 1992.

Gukiina, Peter M. Uganda: A Case Study in African Political Development.
Notre Dame and London: U of Notre Dame P, 1972.

Lugalambi, George W. "An Assessment of Democratic Deliberation in
Uganda: A Case Study of the Framing of Key Political Issues in the Press.”
Diss. The Pennsylvania State U, 2006.

Maja-Pearce, Adewale. "The Press in East Africa.” Index on Censorship Vol.
21 No. 7, July-Aug. 1992: 51-68.

Mwesige, Peter G. “A Profile of Ugandan Journalists in the New Millennium.”
The East African Media and Globalisation: Defining the Public Interest. Ed.
Gorefti Linda Nassanga. Kampala: Mass Communication Department,
Makerere University, 2003. 203-225.

Mwesige, Peter G. "Can You Hear Me Now? Radio Talk Shows and Political
Participation in Uganda.” Diss. Indiana U, 2004.

Tabaire, Bernard. ‘The Press and Political Repression in Uganda: Back to the
Future?’, Journal of Eastern African Studies, 1: 2, 2007: 193-211.

Transition [Kampala] Nos. 6/7, 37, 38.

| 301



About ACME

The African Centre for Media Excellence (ACME) is a Kampala-based
independent, non-governmental, non-partisan and non-profit professional
organisation committed 1o helping African journadlists to seek and
achieve professional excellence and improving journalism and  mMass
communication in Africa.

ACME conductsresearch andtraining that helps make ournews mediamore
reliable and credible sources of information on public affairs, effective tools
for monitoring official power, and vibrant forums for public debate. We also
work on interventions 1o equip the private sector, civil society, academiaq,
and the government with skills to engage more effectively with the mediq,
as well as educating the public on how to better appreciate the forces that
shape the news. ACME is also involved in local and international advocacy
to promote and defend freedom of expression and press freedom.

www.acme-ug.org



Aa AFRICAN CENTRE FOR
ACME MEDIA EXCELLENCE

© September 2010




